TravelPasja.pl - blog o podróżach, wyprawy samochodem po Polsce i Europie

Home Fažana - atrakcje urokliwego miasteczka Przewodnik Chorwacja Istria Fažana & okolice

Oglądaj nas na YouTube

Polub nas na Facebooku

15 lipiec, ostatnia aktualizacja poradnika 3 luty 2024

Chorwacja - Fažana

Fažana - atrakcje urokliwego miasteczka

Zwiedzamy Chorwację

- najpiękniejsze miejsca, plaże i atrakcje turystyczne

Część #21 -

Fažana

Fažana krok po kroku czyli nasze odkrycie roku! To niewielkie nadmorskie miasteczko zrobiło na nas zaskakujące wrażenie. Uwielbiamy takie turystyczne "dziury", choć w przypadku Fažany to słowo oznacza wręcz wszystko co najlepsze :-)

O Fažanie dziś pisze się niewiele. Nie wiele też można poczytać o niej w turystycznych przewodnikach znanych wydawnictw. Niegdyś to malutkie miasteczko było miejscem znanym głównie z przetwórstwa sardynek i fabryki konserw rybnych. I choć w ubiegłym wieku fabryki zostały przeniesione do miasta Banjole to mieszkańcy Fažany nie zapomnieli o walorach i wartościach tejże rybki i potrafią przygotować ją na setki sposobów. Co roku w miesiącu sierpniu odbywa się tradycyjne Święto Sardynek.

Fažana - naukę filmowania ;-)

Charakterystyczną cechą Fažany jak i całej Istrii jest także rybacka łódka nazwana Bataną z dość płaskim dnem o małym zanurzeniu. Do dziś wielu rybaków posiada Batany i rywalizuje nimi w letnich zawodach w żeglarstwie batanowym.

Fažana to mała Starówka którą można obejść maksymalnie w 10 minut

A co nas przyciągnęło do tego miasteczka? Chęć poznania bliskiej okolicy kempingu Bi Village oraz zwykła ciekawość poznania miejsca o którym niejeden YouTuber mawiał "Fažana - przystań polskich autostopowiczów". Kiedy na świecie nie było jeszcze synka Oliviera, w stopniu minimalnym podróżowaliśmy autostopem głównie na wyspach, m.in. po Ibizie czy Elbie i uważamy, że ta forma przemieszczania się jest po prostu intrygująco świetna i niejednokrotnie wesoła.

Gdzie nocowaliśmy?

Z Krakowa do Chorwacji wybraliśmy się samochodem. Podczas wyprawy nocowaliśmy na wielu kempingach rozlokowanych na półwyspie Istria, m.in. na campingu Bi Village****, który zarezerwować możecie poprzez booking.com, naszym zdaniem najlepszym cenowo portalu rezerwacyjnym. Łapcie 50 zł zwrotu za nocleg, dzięki któremu otrzymacie aż 50 zł zwrotu tuż po zrealizowaniu rezerwacji. Po przejściu na stronę booking.com, w miejscu: "Miejsce, nazwa obiektu lub adres", wpiszcie: Camping Bi Village Chorwacja lub wybierzcie dowolny inny nocleg. Warto skorzystać na stronie z mapy rozmieszczenia noclegów, aby wybrać obiekt noclegowy położony możliwie najbliżej morza.

Odległość od kempingu Bi Village do miasteczka Fažana : 1 kilometr.
Cena noclegu na kempingu Istra Premium Resort : 61€/doba (2os. + dziecko + namiot + samochód).

Z kempingu Bi Village spacerkiem do Fažany

Fažana położona jest niespełna 1 kilometr od kempingu BiVillage i jednocześnie 8 kilometrów od Puli w południowo-zachodniej Istrii. Do tego jakże wyjątkowego miasteczka liczącego zaledwie 3,6 tyś. mieszkańców dotarliśmy spacerem nadmorskim deptakiem ciągnącym się po części wzdłuż kempingu Bi Village na którym spędzaliśmy ostatnie dni pobytu w Chorwacji na półwyspie Istria.

Zatoka Fažana

Mniej więcej w połowie drogi tuż przy samej plaży położona jest niesamowita willa z widokową wieżą skąd musi rozpościerać się bajkowy widok na Adriatyk ciągnący się po sam horyzont. Otoczona jest wysokim murem i obfitą roślinnością. Kawałek dalej bliżej miasteczka znajduje się również przy samej plaży plac zabaw.

Spacer do Fažany jest niezwykle przyjemny. Co kawałek znajdują się zacienione sosnami skłaniającymi się ku morzu ławeczki na których możesz odpocząć i kontemplować cudowny widok na wysepki rozsiane na tafli morza Adriatyckiego, możesz też skosztować pysznych lodów, napić się dobrego drinka w beach-barach a także zjeść wyjątkową rybę w jednej z przyjemnych restauracji i to wszystko zaledwie 2 metry od plaży. Specjalnością restauracji są oczywiście...sardynki z możliwością wstępnej degustacji, a menu każdej z nich jest dostosowane do potrzeb europejskich kubków smakowych w tym i polskich ;-)

Pomnika Mate Parlova - legendy sportu chorwackiej Istrii

Do Fažany wprost z bramy kempingu Bi Village dotarliśmy w około 20 minut. Można szybciej tylko po co? Człowiek zawsze zaglądnie tu, kuknie tam. Z nas są takie małe powsinogi ;-) Mawia się, że w życiu są pewne dwie rzeczy. Śmierć i podatki. W naszym jednak trzy. Śmierć, podatki i fakt, że przenigdy nie wracamy w miejsca, które wcześniej odwiedziliśmy i zwiedziliśmy. O ile pierwszych dwóch nie da się uniknąć, o tyle trzeciej rzeczy zwyczajnie robić nie wypada. Przenigdy! Amen.

Urokliwy deptak u stóp miasteczka wprowadził nas na uliczkę Vladimira Gortana przy której przycupnął ciąg niewysokich kamieniczek z jasnego kamienia kryjących małe butiki, sklepiki z pamiątkami, agencje turystyczne i co najważniejsze lodziarnie. Nie ma bowiem chyba nic gorszego w każdej podróży niż moment kiedy synkowi kończy się paliwo wyrażane w turystycznych oktanach. Olivier ma swój mały świat i własne stacje podróżniczych doznań. Na nasze szczęście stacji doładowań jego młodego organizmu wysokooktanowym paliwem jest wszędzie "po sufit".

Najlepsze lody zjecie w Rey del Gelato naprzeciw pomnika Mate Parlova

Bywa, że paliwo raz jest lepszej jakości, raz gorszej, ale jego małe nóżki śmigają po "zatankowaniu" na każdym bez zająknięcia. O czym mowa? No pewnie że o lodach! Wystarczy tylko jedna, dwie gałki by z jego prywatnego słownika wypadły co najmniej na trzy godziny słowa "tato nudzi mi się", albo "mamo nogi mnie bolą", a my zwyczajnie możemy wspólnie zwiedzić znacznie więcej w tym czasie bez zbędnego marudzenia synka.

Lodożercy w Chorwacji ;-)

Po około trzech kolejnych godzinach jeśli zachodzi taka potrzeba, tankujemy synka od nowa i nie ma to nic wspólnego, że w międzyczasie byliśmy na sowitym, rodzinnym obiedzie w jednej z miłych restauracji. Olivier od najmłodszych lat twierdzi, że połowa jego żołądka przeznaczona jest na lody, a druga połowa na wszystko pozostałe.

Wśród smaków dostępny jest także Fasanese jak na Fažanę przystało

Wasze dzieciaki też tak uważają? No dobra, przecież miało być o Fažanie...ale zaraz zaraz. Zdradzimy, że najlepsze lody zjecie w Rey del Gelato naprzeciw pomnika Mate Parlova - legendy sportu chorwackiej Istrii. Smacznego, a teraz chodźmy na spacer!

Starówka

Fažana to wyjątkowo mała Starówka którą można obejść maksymalnie w 10 minut szybszym krokiem. I znów musimy to napisać...można, tylko po co kiedy jest bardzo przyjemna, urokliwa, ciasna z niesamowitym nadmorskim klimatem. Maszerując w kierunku głównego placyku tuż za ciągiem kamienic o których wspomnieliśmy wyżej, odbiliśmy w prawo po drodze mijając kolejną lodziarnię.

Uliczki Fažany

Fažana Istria

Fažana położona jest niespełna 1 kilometr od kempingu BiVillage

Nie nie, nie zwiedzaliśmy Fažany szlakiem chorwackich lodziarni. Ale i tak ów lodziarnię odwiedziliśmy później. Zgadnijcie dlaczego ;)

Ulice i kamienice Fažany

Do miasteczka liczącego zaledwie 3,6 tyś. mieszkańców dotarliśmy spaceremi wzdłuż kempingu Bi Village

Kościółek Matki Bożej z Góry Karmel

Ciasna uliczka doprowadziła nas na mały placyk Żupni trg. przy którym znajdował się kościółek Matki Bożej z Góry Karmel z XIV wieku. W środku gotycka figura Matki Boskiej a także pozostałości fresków z XV wieku. Naszym zdaniem jeden z najpiękniejszych mini kościółków zlokalizowanych na półwyspie Istria.

Kościół Matki Bożej z Góry Karmel

Kościołek z XIV wieku

W środku gotycka figura Matki Boskiej oraz pozostałości fresków z XV wieku

Kilkadziesiąt kroków dalej znajduje się drugi mały placyk miejski mieszczący w kolorowych kamieniczkach przyjemne restauracje serwujące nie tylko owoce morza. Miejsce przepełnione śródziemnomorską kolorystyką jest naszym zdaniem urokliwe i zachęcające do wypicia kawki w tutejszej restauracji o nazwie Ristorante Da Nonna.

Istryjskie miasteczko jest bardzo kolorowe

Fažana to miejsce przepełnione adriatyckim klimatem

Zataczając małe koło dotarliśmy do kolejnego placyku otoczonego tradycyjnie przez liczne kamieniczki pomiędzy którymi stały pod gołym niebem kramy z tysiącem różnych pamiątek. Tuż obok placu znajdował się obszerny parking. Jeśli do Fažany wybierzecie się samochodem, możecie zaparkować samochód na w/w parkingu. Lokalizacja najlepsza z najlepszych.

Plac miejski & kościół św. Kosmy i Damiana

Stąd już tylko dwa kroki promenadą do głównego placu miejskiego, do którego przybyliśmy mijając po drodze Molo usypane z wielkich, białych kamieni. Dość przestronny plac kryje oprócz pastelowych kamienic także kościół św. Kosmy i Damiana. Ta jednonawowa budowla z kamienia położona jest najniżej na Istrii, zaledwie jeden metr nad poziomem morza.

Ukwiecone uliczki miasteczka

Wyjątkowo dobrane pastelowe fasady kamienic w Fažanie

Port Fažana

Wnętrze kościoła kryje aż pięć ołtarzy z dziełami weneckich mistrzów malarstwa z przełomu XVI i XVII wieku oraz wsparty na dwóch monolitycznych filarach chór z organami z 1858 roku. Obecnie kościół św. Kosmy i Damiana pełni funkcję zakrystii.

Plac Miejski Fažana

Ekipa Travel Pasja w Fažanie

Konoba Kroko City Food - czyli najlepsze żarełko w Fažanie

Jeśli zgłodniejecie mamy dla Was sprawdzony adres. Świetną, malutką restauracyjkę Konoba Kroko City Food Fažana mieszczącą się naprzeciw kościółka Matki Bożej z Góry Karmel, zaledwie paręnaście kroków od głównego placu miejskiego. Jedzenie jest przepyszne, porcje spore a samo miejsce klimatyczne. Co warto zamówić i ile to kosztuję? Bezwarunkowo coś lokalnego i nie za miliony ;-)

Konoba Kroko City Food Fazana

Jeśli zgłodniejecie mamy dla Was sprawdzony adres Kroko City Food

W oczekiwaniu na obiadek. Na zdjęciach w Menu dania wyglądały przepięknie

Wybraliśmy dwa różne dania. Jedno z nich to mix bałkańskich ryb i owoców morza przyrządzonych w różny sposób, a drugie to mix bałkańskich mięs przyrządzony w podobny sposób, czyli różny. Na początek dwa dania. Do tego po piwie browaru PAN (jak dobrze, że auto zostało na kempingu) oraz soki i frytki dla Oliviera.

Konoba Kroko City Food Fažana mieści się naprzeciw kościółka Matki Bożej z Góry Karmel

Wybraliśmy dwa różne dania i napoje

To była fantastyczna kulinarna przygoda, a porcje bardzo duże. Tak duże, że pomimo iż zamówiliśmy tylko dwie z trudnością zjedliśmy we troje. Pysznie przyrządzone ośmiorniczki, kalmary, krewetki czy grillowany tuńczyk w połączeniu z różnymi dodatkami oraz typowy dla bałkanów zestaw grillowanych mięs w tym Cevapcici pomieszany z świetnie zrobionymi frytkami po istryjsku smakował serio przewybornie.

Mix Adriatyckich ryb i owoców morza

Mix bałkańskich mięs przyrządzony w przepyszny sposób

To była fantastyczna kulinarna przygoda. Polecamy!

Ile to wszystko kosztowało? Ha, taniej niż obiad nad polskim morzem! Całe 160 złotych w przeliczeniu z Kun (HR) za dwie dorosłe osoby i dziecko.

Port rybacki

W niewielkim porcie z którego wypływają turystyczne statki na wyspy Brijuni postanowiliśmy spędzić odpoczywając na ławeczce ostatnie chwile w Fažanie. Vis a vis małego portu rybackiego leży osiem małych wysepek z widokiem na morze i piękne wyspy archipelagu.

Obiad był tak obfity, że postanowiliśmy trochę pobiegać po miejskim porcie

Chill po obiadku i ostatnie chwile w Fažanie

Po dłuższej chwili leniwego odpoczynku udaliśmy się w drogę powrotną na kemping z postanowieniem, że koniecznie musimy odwiedzić to urocze miasteczko nocą. I tak też się stało, ale to już zupełnie inna historia :-)

Liczne restauracje ciągną się wzdłuż spacerowego deptaka

Tajemnicze uliczki Fažany wieczorową porą

Ristorante Da Nonna Fažana

Atrakcje Istria - co warto zobaczyć w pobliżu Fažany

Przewodnik po świetnym kempingu Bi Village Fažana (1 kilometr)
Pula - starożytne atrakcje półwyspu Istria w pigułce (12 kilometrów)
Bale i kamienne tajemnice - poczuj prawdziwy klimat półwyspu Istria (18 kilometrów)
Camping Polari - praktyczny przewodnik po kempingu (27 kilometrów)
Rovinj - najpiękniejsze miasto chorwackiej Istrii (31 kilometrów)
Vrsar - praktyczny przewodnik po Starówce i okolicy (44 kilometry)
Najlepszy przewodnik po kempingu Istra Premium Resort (48 kilometrów)

Ceny

Lody (gałka) : 10 Kun (HRK)
Kawa Frappe : 30 Kun (HRK)
Obiad : 240 Kun (HRK) za 2 osoby + dziecko

Podsumowanie

Wiecie co? Pisaliśmy wyżej, że nie wracamy w żadne odwiedzone wcześniej miejsce, ale po rozpoczęciu degustacji...możemy to napisać. Fažana zrobiła na nas prześwietne wrażenie zarówno estetyczne jak i kulinarne. Przybywajcie, odwiedzajcie!

Zerknij na mapę gdzie to jest

Start podróży Odwiedzone miejsce

↤ poprzedni wpis | Chorwacja
    Przewodnik po świetnym kempingu Bi Village Fažana

Polska | następny wpis ↦
Dwór w Dołędze - szlakiem nadwiślańskich dworów

TravelPasja.pl

Witaj na blogu. Zaplanuj z nami swoją podróż samochodem i z namiotem w bagażniku.

Sprawdź nasze relacje z wycieczek autem po Polsce i Europie, w których opowiadamy o najpiękniejszych miejscach, plażach, wsiach i miasteczkach oraz prowadzimy krok po kroku do samodzielnej organizacji podróży od A do Z.

Przedstawiamy wszystkie poniesione koszty i podpowiadamy jak podróżować...taniej i lepiej.

Rozgość się i...szerokiej drogi!
insta travelpasja

Formentera

Śledź nas na Facebooku

TravelPasja.pl © 2003 - 2024 - blog o podróżach prawa autorskie mapa strony
Pliki Cookies : Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności.

Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce. Rozumiem i akceptuję komunikat. Nie pokazuj więcej.