3 sierpień, ostatnia aktualizacja poradnika 3 luty 2024
Bochnia - Kopalnia Soli
Kopalnia Soli w Bochni - podziemny labirynt i tajemnice
Zwiedzamy Polskę
- najpiękniejsze miejsca, plaże i atrakcje turystyczne
Część #26 -
Bochnia - Kopalnia Soli
Korzystając z wolnej niedzieli, wybraliśmy się do kopalni soli w Bochni. Kopalnia soli jest niewątpliwie główną atrakcją Bochni, miasta położonego 25 km od Krakowa, a zarazem najstarszym zakładem wydobywczym w Europie. Pokłady soli odkryto w 1248 roku, powstały tu również dwa najstarsze szyby - Sutoris, który funkcjonuje do dziś oraz Gazaris. Kopalnia soli przez długie lata przynosiła wysokie dochody, a o jej stan dbał sam król Kazimierz Wielki.
Kopalniane eksponaty
W późniejszym czasie powstawały nowe szyby m.in. szyb Regis, Campi w którym pracowało niemal 500 osób. W wieku XVII z powodu wojen oraz upadku gospodarczego nastąpiło przyhamowanie rozwoju kopalni. W latach 1772 - 1918 kopalnia była pod kontrolą austryjaków. Z końcem 1918 roku wyczerpały się zasoby kopalni, które zadecydowały o nieopłacalności wydobycia. Z początkiem lat 80-tych padła decyzja przekształcenia kopalni w obiekt turystyczno - leczniczy, który został wpisany jednocześnie do rejestru zabytków.
Szyb Campi - zjeżdżamy pod ziemię
Zwiedzanie kopalni rozpoczynamy od zjazdu szybem Campi. Kolejno odbywamy krótki spacer i na pierwszej stacji - stacja Campi wsiadamy w pociąg górniczy, składający się z 5 tonowej kolejki akumulatorowej oraz wagonów do transportu osób.
Podekscytowani przed zjazdem ;-)
Podziemną kolejką przemierzamy kilometrową trasę pomiędzy szybami Campi i Sutoris, na głębokości 212 metrów pod ziemią. Na trasie kolejki znajduje się większość zabytków udostępnionych zwiedzającym. Całkiem szybka przejaźdzka kończy się w stajni.
Jesteśmy w kopalni soli w Bochni
Gdzie teraz?
Komora Stajenna powstała w latach 60-tych XVIII wieku z przeznaczeniem dla koni pracujących przy kieracie ważyńskim. W części pierwszej Komory Stajennej znajduje się makieta przedstawiająca pracujących górników, natomiast dalsza część komory jest w stanie niemal niezmienionym od 200 lat.
Następnym etapem naszego zwiedzania jest międzypoziom Dobosz, przedstawiający pracę wypalaczy metanu. W związku z niebezpieczeństwem jaki niosła za sobą ta praca, na stanowisku pracowały osoby skazane na karę śmierci. Kolejno udajemy się do Komory Christian, gdzie w najwyższej części komory, zobaczyliśmy pozostałości pomostów z czasów, kiedy górnicy pracowali w tym wyrobisku oraz wiatrownicę - urządzenie służące do wtłaczania powietrza do kopalni. W okolicy wiatrownicy można zobaczyć wózki transportowe.
Czekamy na pociąg górniczy
Skład składa się z 5 tonowej kolejki akumulatorowej i wagonów
W dalszej części naszego zwiedzania docieramy do Komory Kieratowej, w której stoi duży kierat służący do transportu bałwanów solnych. Bałwany solne to sporych wymiarów bryły soli, wykonane w kształcie walca. W pobliżu Komory Kieratowej znajduje się wnęka wykuta w soli, przedstawiająca rzeźby górników pracujących w kopalni. Jest również duch - Skarbnik, który pilnuje kopalnianych skarbów.
Komora Mysiur
Krótkim spacerem docieramy do kaplicy św. Kingi, najlepiej zachowanej i największej spośród kaplic w kopalni bocheńskiej. W ołtarzu kaplicy znajduje się obraz przedstawiający moment, w którym spod ziemi wydobyto pierwszą bryłę soli kamiennej obraz. Po lewej stronie ołtarza znajduje się piękna ambona oraz kilka rzeźb solnych, gdzie pierwsza z nich przedstawia patronkę kopalni, św.Kingę.
Po stronie prawej znajdują się 300 letnie rzeźby przedstawiające patrona górników oraz ciotkę św.Kingi. Naprzeciw głównego ołtarza kaplicy znajduje się m.in. grób Chrystusa oraz spory chór, na który dostaliśmy się wąskimi, kamiennymi schodami. Jako ciekawostkę podamy fakt, że kaplica św. Kingi jest jedyną na świecie kaplicą, przez środek której przejeżdża pociąg.
Kaplica powstała w 1747 roku pod nazwą Nowa Kaplica Świętych Aniołów Stróżów
Przechodząc przez komorę nazywaną Kosz Rabsztyński, która przypomina odwrócony dnem do góry kosz i w której znajduje się kierat wodny, urządzenie służące do odwadniania kopalni, docieramy do zjeżdżalni. 140 metrowa zjeżdżalnia jest jeszcze ciepłą atrakcją kopalni soli w Bochni. Znajduje się ona na pochylni, którą dawniej transportowano sól z Komory Ważyn. Zjazd na poduszce pomimo dużej różnicy poziomu nie należy jednak do łatwych.
Przez kaplicę św. Kingi wiedzie trasa podziemnej kolejki
W 1782 roku dokonano zmiany nazwy na kaplicę Błogosławionej Kingi
Pochylnia to atrakcja kopalni w Bochni
Ostatnim etapem naszego zwiedzania kopalni była w całości przeznaczona dla turystów Komora Ważyn, która jest największą komorą w podziemiach kopalni. Znajduje się na głębokości 248 metrów pod ziemią, jej długość wynosi około 255 metrów. Obecnie komora służy celom turystyczno - rekreacyjno - leczniczym. Komora Ważyn charakteryzuje się stałą temp. powietrza 14-16 C, dobrą jonizacją powietrza nasyconego, licznymi mikroelementami oraz wysoką wilgotnością. Największa kopalniana komora składa się z części gastronomicznej, dyskotekowej, boiska sportowego, a nawet części sypialnianej dla 300 osób. Organizuje się tutaj kursy, sympozja, turnieje tańca, konferencje oraz liczne imprezy.
Boisko sportowe pod ziemią
Posiłeczek w komorze Ważyn
Korzystając z wolnego czasu, zakupiliśmy pamiątkę z kopalni oraz skorzystaliśmy z usług gastronomicznych. Był to zarówno mój jak i Agatki pierwszy posiłek 248 metrów pod powierzchnią ziemi. Kolejno udajemy się do szybu Campi i tym samym zakańczamy zwiedzanie kopalni soli w Bochni.
Atrakcje Małopolska - co warto zobaczyć w pobliżu Bochni?
Małopolskie inspiracje - zamek w Dębnie i Nowym Wiśniczu (10 kilometrów)
Galicja w pigułce - zamki, skanseny i piękne krajobrazy (36 kilometrów)
W malowniczej dolinie rzeki Raby - zamek i skansen w Dobczycach (40 kilometrów)
Ciekawe atrakcje Małopolski - baszta w Czchowie i jezioro Rożnowskie (49 kilometrów)
Bilety i opłaty
Kopalnia soli Campi : 30zł
Odsłony : 51,378 osób.
Zerknij na mapę gdzie to jest
Start podróży
Odwiedzone miejsce