TravelPasja.pl - blog o podróżach, wyprawy samochodem po Polsce i Europie

Home Malownicze miasteczka północnej Sardynii - odwiedzamy Castelsardo Przewodnik Włochy Sardynia Sassari Castelsardo & okolice

Oglądaj nas na YouTube

Polub nas na Facebooku

5 wrzesień, ostatnia aktualizacja poradnika 3 luty 2024

Sardynia - Castelsardo

Malownicze miasteczka północnej Sardynii - odwiedzamy urokliwe Castelsardo

Zwiedzamy Sardynię

- najpiękniejsze miejsca, plaże i atrakcje turystyczne

Część #14 -

Castelsardo

Castelsardo, jeden z przystanków na naszej samochodowej wycieczce po Sardynii i zarazem jedno z tych najbardziej klimatycznych i urokliwych miast wprost z sardyńskich pocztówek. Zamieszkiwanie przez około 6tyś. mieszkańców, zlokalizowane jest w prowincji Sassari.

Położone w północno-środkowej części wybrzeża wyspy, wznosi się dumnie wprost z Śródziemnego morza aż po powulkaniczne wzgórze na którym przycupnął potężny zamek obronny. Trudno pominąć to miejsce podczas wyszukiwania najładniejszych miejsc włoskiej Sardynii, a już na pewno nie wypada go pominąć podczas podróży po północy wyspy.

Potężne mury obronne wiszą na powulkanicznym wzgórzu

Miasto zabytek o ciekawej historii. Założone zostało w 1102 roku przez genueński ród Doria i wielokrotnie w kolejnych latach zmieniało swoją nazwę za sprawą strategicznego położenia, w zależności pod czyim panowaniem w danej chwili był ten skrawek sardyńskiej ziemii. Ostateczną, obecną nazwę (zamek Sardyńczyków) nadał miastu w 1796 roku król Sardynii.

Czas na Castelsardo!

W porannych godzinach spakowaliśmy nasz namiot i pozostałą część campingowego wyposażenia do samochodu. Śniadanko, kawka, kakao i możemy ruszać. I...ruszyliśmy ku dalszej przygodzie oraz w poszukiwaniu kolejnego, ciekawego campingu na Sardynii. Nie lubimy za bardzo pustych "przelotów" więc postanowiliśmy zwiedzić kolejne, wcześniej wytypowane włoskie miasteczko.

Spacerowy deptak ciągnie się wzdłuż urokliwego miasteczka

Do Castelsardo dotarliśmy w ciągu kilku minut jazdy, odległość od campingu Li Nibari to zaledwie 20 kilometrów. Kręta droga Via Nazionale, zaczynająca się w pobliżu miejskiej plaży Spiaggia La Marina di Castelsardo, doprowadziła nas prawie pod sam zamek. Samochód zaparkowaliśmy na wyznaczonym linią niebieską miejscu parkingowym, około 100 metrów od wejścia na Starówkę.

Gdzie nocowaliśmy?

Na włoską Sardynię z Krakowa wybraliśmy się samochodem. Podczas wyprawy nocowaliśmy na wielu campingach rozlokowanych na wyspie, m.in. na campingu Li Nibari***, który zarezerwować możecie poprzez booking.com, naszym zdaniem najlepszym cenowo portalu rezerwacyjnym. Łapcie 50zł zwrotu za nocleg, dzięki któremu otrzymacie aż 50zł zwrotu tuż po zrealizowaniu rezerwacji. Po przejściu na stronę booking.com, w miejscu: "Miejsce, nazwa obiektu lub adres", wpiszcie: Camping Li Nibari Sardinia lub wybierzcie dowolny inny nocleg. Warto skorzystać na stronie z mapy rozmieszczenia noclegów, aby wybrać obiekt noclegowy położony możliwie najbliżej plaży.

Odległość od kempingu Li Nibari do Castelsardo : 20 kilometrów.
Cena noclegu na kempingu Li Nibari : 33€/doba (2os. + dziecko + namiot + samochód).

Parking Castelsardo

Samochód zaparkowaliśmy przy ulicy na wyznaczonym niebieską linią miejscu parkingowym, zlokalizowanym dosłownie parę kroków od Starego Miasta. W niespełna minutę spacerem z parkingu dotarliśmy do Centro Storico. Cena parkingu za godzinę postoju to koszt 1€/h za samochód osobowy. Lokalizacja parkingu zobacz lokalizację. Płatność odbywa się w parkometrze. Warto mieć drobne €.

Zamek i Starówka - atrakcje Castelsardo

Po zaparkowaniu samochodu, a nie było to trudne wybraliśmy się na spacer po Starówce. Castelsardo to labirynt wąskich, kamiennych uliczek i zabytkowych, mieniących się w kolorach czerwieni, mocnej żółci i brązu starych kamienic ponad którymi wznosi się osobliwa średniowieczna twierdza Castello dei Doria, całkowicie otoczona potężnymi murami, w tym aż 17 wieżami.

Castelsardo - wkraczamy na Stare Miasto

Centro Storico Castelsardo

Zamek w Castelsardo

W romantycznych uliczkach unosi się zapach śródziemnomorskiej kuchni i świeżo palonej kawy i dopiero co wyciągniętego z pralki prania. Po Starówce możesz spokojnie pospacerować bez żadnej mapy i planu. U stóp historycznej części Castelsardo swoim własnym życiem żyje nowsza część miasta z ładnym, nie dużym portem jachtowym, piaszczystymi plażami i klifami z których rozpościera się cudny widok.

Castelsardo to miasto zabytek o ciekawej historii, założone w 1102 roku przez genueński ród Doria

Labirynt wąskich kamiennych uliczek i zabytkowych kamienic

Sporych rozmiarów zamek Castello dei Doria z XIII wieku góruję nad miastem. W warowni działa Muzeum Koszykarstwa Śródziemnomorskiego - Civico Museo dell’Intreccio, miejskie muzeum prezentujące kolekcję unikalnych wyrobów - plecionych z liści palmy i trzciny koszy, mat, toreb i innych ciekawych i niepowtarzalnych ozdób. Gdybyś zdecydował się zaglądnąć, wstęp do muzeum jest płatny i konieczna jest wcześniejsza rezerwacja. Niestety rezerwacji nie mamy, maszerujemy więc dalej w kierunku katedry.

Konkatedra w Castelsardo

Spacerując Starówce co krok napotkasz małe, urokliwe sklepiki z pamiątkami i rękodziełem sztuki sardyńskiej. W jednym ze sklepików nabyliśmy kilka pamiątek. Młody właściciel opowiedział nam o chęci odwiedzenia Krakowa i Wrocławia a także Pragi i Wiednia podczas wakacyjnej podróży. Fajnie, kiedy możemy się przemieszczać, doświadczać, poznawać inne kraje, kultury, architekturę...

Wyroby hand made należą już do rzadkości, ale nie na Sardynii

Spacerując Starówce co krok napotkasz małe, urokliwe sklepiki z pamiątkami

Warto również zaglądnąć do zbudowanej z ciemnego kamienia tutejszej rzymskokatolickiej katedry - Cattedrale di Sant’Antonio Abate z XVI wieku. Do kościoła przyklejona jest strzelista dzwonnica przykryta majoliką. Wejście znajduje się praktycznie przy samym deptaku murów obronnych. Wnętrze katedry kryje ołtarz mistrza Castelsardo oraz przyjemne muzeum w kryptach.

Rzymskokatolicka katedra z XVI wieku

Cattedrale di Sant Antonio Abate

Spod kościoła, z niewielkiego placyku zawieszonego nad kamienistym zboczem o wysokości 252m.n.p.m., rozpościera się zjawiskowy widok na zatokę Asinara, dolne miasto i morze Śródziemne aż po horyzont, a nawet Korsykę, której kontury można dostrzec w pogodny dzień.

Do zamku możesz dotrzeć również wprost z zamkowych ogródów, pokonując kilkadziesiąt schodów

Spod Ristorante La Guardiola rozpościera się świetny widok na dolne miasto

Castelsardo to także przyjemne restauracyjki z urokliwym widokiem na sardyńskie wybrzeże

Szwendamy się bez celu uliczkami Castelsardo. Mamy czas, robimy zdjęcia, nagrywamy film, odpoczywamy na licznych widokowych i malowniczych zarazem balkonach Centro Storico, zawieszonych wysoko nad poziomem morza.

Plaża La Marina di Castelsardo

Nie duża plaża miejska La Marina zlokalizowana jest obok głównej ulicy prowadzącej do Starówki, u stóp kolorowego wzgórza. Plaża za wyjątkiem świetnego widoku na zawieszone wysoko na skale Stare Miasto nie wyróżnia się niczym szczególnym i odnieśliśmy wrażenie, że plażę odwiedzają wyłącznie miejscowi.

Castelsardo - plaża La Marina

Powyżej plaży La Marina di Castelsardo ciągnie się bardzo przyjemny spacerniak

Można wypożyczyć leżaczki, jest też nie duży bar. Powyżej plaży ciągnie się bardzo przyjemny spacerniak oraz liczne sklepiki, kafejki, restauracje a wraz z nimi zapachy sardyńskiej kuchni. Ah, chciałoby się coś zjeść, ale niestety! Sjesta w Italii rzecz święta :-)

Z rodzinką w podróży. Najlepiej :)

Po niespełna 2-godzinnym spacerze po Castelsardo ruszyliśmy w kierunku Portorotondo w poszukiwaniu kolejnego miejsca noclegowego na jednym z campingów zlokalizowanych w okolicy.

Ostatnie spojrzenie na malownicze Castelsardo i ruszamy ku dalszej przygodzie!

Czy nam się to udało i który camping wybraliśmy lub na który musieliśmy się zdecydować z braku innych możliwości poczytasz w kolejnych częściach relacji z podróży samochodem z Krakowa na Sardynię. Zapraszamy :-) Cześć.

Atrakcje Sardynii - co warto zobaczyć w pobliżu campingu Castelsardo?

Camping Li Nibari i plaża Marina do Sorso (25 kilometrów)
Rajskie Wybrzeże Costa Paradiso i plaża Li Cossi (38 kilometrów)
Otoczona parkiem plaża di Balai - poznaj plaże północnej Sardynii (40 kilometrów)
La Pelosa - najpiękniejsza Włoszka i plaża w Stintino (61 kilometrów)
Plaża Monti Russu i Skała Słonia - zjawiskowe miejsca północnej Sardynii (64 kilometry)

Ceny

Kawa : 2€
Lody (porcja) : 1,4€
Pizza : 9€
Obiad : 13€

Bilety i opłaty

Parking Castelsardo : 1€/1h

Podsumowanie

Castelsardo to całkiem przyjemne i bardzo widokowe miejsce na popołudniowy spacer. Kiedy obejdziesz jego najstarszą część, wróć na tutejszą plażę miejską, obmywaną przez turkusowe morze Śródziemne i kontempluj chwile. Warto.

Zerknij na mapę gdzie to jest

Start podróży Odwiedzone miejsce

↤ poprzedni wpis | Włochy
    Otoczona parkiem plaża di Balai - poznaj plaże północnej Sardynii

Włochy | następny wpis ↦
La Licciola - zjawiskowa plaża wschodniego wybrzeża Sardynii

TravelPasja.pl

Witaj na blogu. Zaplanuj z nami swoją podróż samochodem i z namiotem w bagażniku.

Sprawdź nasze relacje z wycieczek autem po Polsce i Europie, w których opowiadamy o najpiękniejszych miejscach, plażach, wsiach i miasteczkach oraz prowadzimy krok po kroku do samodzielnej organizacji podróży od A do Z.

Przedstawiamy wszystkie poniesione koszty i podpowiadamy jak podróżować...taniej i lepiej.

Rozgość się i...szerokiej drogi!
insta travelpasja

Formentera

Śledź nas na Facebooku

TravelPasja.pl © 2003 - 2024 - blog o podróżach prawa autorskie mapa strony
Pliki Cookies : Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności.

Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce. Rozumiem i akceptuję komunikat. Nie pokazuj więcej.