TravelPasja.pl - blog o podróżach, wyprawy samochodem po Polsce i Europie

Home Siena - kamienne miasto pomiędzy wzgórzami Przewodnik Włochy Toskania Siena & okolice

Polub nas na Facebooku

13 czerwiec, ostatnia aktualizacja poradnika 3 luty 2024

Włochy - Siena

Siena - kamienne miasto pomiędzy wzgórzami

Zwiedzamy Włochy

- najpiękniejsze miejsca i atrakcje turystyczne

Część #5 -

Siena

Wybrany przez nas kemping zlokalizowany u stóp średniowiecznego miasteczka San Gimignano okazał się bardzo dobrym wyborem pod kątem bazy wypoczynkowo-noclegowo-wypadowej po historycznych miastach i miasteczkach Toskanii. Poza tym oferował wszystko co potrzebne do spokojnego, rodzinnego wypoczynku, włącznie z basenami. Spędzając czas na kempingu niemal każdego dnia organizowaliśmy sobie bliższe i dalsze wycieczki. Piesze i samochodowe.

I tak też było było tego dnia. Pojechaliśmy zaraz po śniadaniu samochodem do jednego z najbardziej znanych miast regionu - majestatycznej Sieny. Dlaczego akurat Siena? Dlatego że to właśnie Siena szczyci się najwspanialszym średniowiecznym, pochyłym rynkiem we Włoszech - Piazza del Campo, w którego sąsiedztwie przycupnęła okazała pasiasta katedra. Symbolem Sieny podobnie jak Rzymu jest wilczyca karmiąca bliźnięta, ale miasto słynie głównie z zabytków będących prawdziwymi perłami włoskiej architektury.

Siena - mapa Starego Miasta

Początki osadnictwa w tym miejscu związane są z czasami Etrusków, podobnie zresztą jak odwiedzone przez nas w ostatnich kilku dniach zabytkowe miasteczka Toskanii, czyli San Gimignano i Volterra. Siena ma jednak dość bogatą historię której rozkwit datuje się na XII wiek. Wówczas Siena stała się zamożną republiką a przy okazji jednym z największych miast w całej Europie.

W mieście działały firmy specjalizujące się w obrocie pieniędzmi, handlem i kontrolą wydatków finansów papiestwa. W XIII wieku powstał również uniwersytet, jeden z najstarszych we Włoszech. Pod koniec XIII wieku Siena oddała jednak prym i zarząd szybko rosnącej w potęgę i siłę Florencji.

Gdzie nocowaliśmy?

Do Sieny z Krakowa dotarliśmy samochodem. Podczas całej wyprawy nocowaliśmy na wielu kempingach zlokalizowanych m.in. w Toskanii, np. na kempingu Boschetto di Piema, który zarezerwować możecie poprzez booking.com, naszym zdaniem najlepszym cenowo portalu rezerwacyjnym. Łapcie 50zł zwrotu za nocleg, dzięki któremu otrzymacie 50zł zwrotu tuż po zrealizowaniu rezerwacji. Po przejściu na stronę booking.com, w miejscu: "Miejsce, nazwa obiektu lub adres", wpiszcie: Boschetto di Piema San Gimignano.

Camping Boschetto di Piema

Odległość od kempingu Boschetto di Piema do Sieny : 43 kilometry
Cena noclegu na kempingu Boschetto di Piema : 44 €/doba (2 os. + dziecko 8l. + namiot + prąd + samochód)

Parking Siena

Wygodny, wielopoziomowy parking Santa Caterina umiejscowiony jest około 400 metrów od Starego Miasta. Jeśli podobnie jak my, chcielibyście zaparkować w tym miejscu, informujemy że rotacja samochodów jest spora więc bez problemu winniście znaleźć wolne miejsce o każdej porze dnia.

Siena - parking Santa Caterina

Ceny parkingów w Sienie w obrębie Starówki są podobne. Około od 1,5 € do 2 € za godzinę parkowania. Wybrany przez nas parking kosztował 2 € za godzinę. Płatność odbywa się w biletomacie umieszczonym na terenie parkingu. Można płacić kartą bankową lub gotówką. Lokalizacja parkingu zobacz lokalizację.

Jedziemy z kempingu Boschetto di Piema do Sieny

Do celu podróży mieliśmy około 43 kilometrów, które malowniczymi drogami włoskiej Toskanii pokonaliśmy w ciągu godziny. Jechało się dobrze. Po dotarciu na parking z samochodu zabraliśmy plecaki i dalej pieszo w górę ulicy o nazwie Esterna di Fontebranda pomaszerowaliśmy do wejścia na Starówkę. Po kilkunastu krokach przekroczyliśmy sporych rozmiarów obronny mur oraz jedną z miejskich bram - Porta Fontebranda.

Siena - Porta Fontebranda

Siena - maszerujemy w stronę Centro Storico

Siena - ruchome schody

Tuż za murem skręciliśmy w prawo i po pokonaniu kilkudziesięciu schodów dotarliśmy do kolejnych, tym razem ruchomych schodów, które wywiozły nas wprost na najwyższą część Starówki. Uff, spora wygoda zwłaszcza kiedy temperatura tegoż dnia już z rana sięgała 32 stopni w cieniu. Wszystko jest doskonale oznakowane, nie da się zabłądzić. Na filmie na naszym kanale YouTube pokazujemy krok po kroku spacer z parkingu na Starówkę Sieny.

Siena - dotarliśmy na Stare Miasto

Siena - Santuario Casa di Santa Caterina

Siena - baptysterium

Wprost z ruchomych schodów weszliśmy na Starówkę. Skręciliśmy w lewo i po niedługim marszu przybyliśmy w okolice potężnej katedry w Sienie, a dokładnie na plac Piazza Santo Giovanni. Fasada baptysterium Battistero di San Giovanni Battista, usytuowanego na tyłach najpiękniejszego zabytku miasta - katedry, była imponująco misterna.

Siena - Battistero di San Giovanni Battista

Siena - zdobiona fasada baptysterium

Postanowiliśmy zaglądnąć do środka, ale nic z tego nie wyszło. Przed wejściem spotkaliśmy polskie małżeństwo, które poinformowało nas, że renesansowa chrzcielnica opowiadająca dzieje Jana Chrzciciela jest szczelnie zasłonięta w związku z renowacją, natomiast wstęp kosztuje 15 € od osoby. Usłyszeliśmy również, że w chwili obecnej zwyczajnie nie warto.

Siena - zabytowe schody prowadzące na plac Katedralny

Siena i my ;-)

Siena is original!

Do okazałego baptysterium przyklejone są strome kamienne schody, które przez wysoką zabytkową bramę wprowadzają turystów bezpośrednio na imponujący wielkością plac Katedralny.

Siena - zabytkowa brama wprowadza na plac Katedralny

Siena - katedra Matki Bożej Wniebowziętej

Wyniosła, XII-wieczna katedra Matki Bożej Wniebowziętej - Cattedrale Metropolitana di Santa Maria Assunta jest dumą mieszkańców Sieny. Kiedy budowa olbrzymiej katedry dobiegła końca w 1264 roku okazało się, że w niedalekiej Florencji powstaje jeszcze większa. Duma mieszkańców i zarządców Sieny nie dopuszczała myśli, że Florencja może mieć znacznie większą świątynię i niespełna 50 lat później podjęto prace nad budową super dużego kościoła na europejską skalę. Ambicje nie zostały jednak zaspokojone za sprawą braku funduszy, a prace nad rozbudową zostały przerwane. W dodatku na zawsze.

Siena - potężne wrota katedry

Siena - Cattedrale Metropolitana di Santa Maria Assunta

Piękną, koronkową fasadę katedry ożywioną na przemian białymi i czarnymi pasami oraz ozdobioną licznymi posągami i wieżyczkami zaprojektował w 1284 roku Giovanni Pisano. Realizacja projektu trwała ponad 100 lat. Z kolei najcenniejszym zabytkiem wnętrza świątyni jest marmurowa ambona a także znaczna ilość pierwszorzędnych dzieł sztuki. Niezwykła jest także marmurowa posadzka kościoła której wykonanie trwało aż dwa wieki. Niestety w znacznej większości dni w roku zasłonięta przed masową turystyką.

Siena - Duomo

Siena - odpoczynek na schodach

Siena - Stare Miasto

Zabytkowe Stare Miasto jest dość rozległe, a każde z jego odnóg zakańcza wzgórze zajmowane przez dzielnicę. Ta z kolei ma najczęściej jedną główną ulicę biegnącą grzbietem wzgórza w stronę głównego rynku miasta. Proste, skuteczne rozwiązanie.

Siena - zaułek

Siena - Margarita 70cm

Siena - Piazza del Campo

Sienę reprezentuję Piazza del Campo - sporych rozmiarów ceglasty rynek, otoczony specyficznymi kamienicami, których fasady wyglądają inaczej niż wszystkie te, które widzieliśmy we Florencji czy malutkich miasteczkach regionu Toskania. Smutno, wręcz można by rzec...mrocznie.

Siena - kamienice na głównym placu

Siena - rynek

Siena - rynek otaczają zabytkowe kamienice

U stóp kamienic rozgościły się liczne kawiarenki i stoliki okryte czerwonymi parasolami, które dodały sporo uroku temu specyficznemu w otaczające barwy miejscu. Campo, bo tak nazywa się sieneński rynek w ciągu wieków stanowił miejsce na którym toczyło się codzienne życie mieszkańców.

Siena - Tuscany

Siena - lokalne butiki

Siena - u stóp kamienic rozgościły się kawiarenki

Z końcem XIII wieku nadano temu miejscu reprezentacyjny wygląd, a w ciągu kilkudziesięciu najbliższych lat przebudowo, odnowiono a nawet wzniesiono od nowa większość pałaców.

Campo w Sienie

Siena leniwym spacerkiem

Dwa razy do roku na Campo odbywają się konne wyścigi Palio. To najsłynniejszy festiwal we Włoszech którego punktem kulminacyjnym jest konna gonitwa wokół rynku po specjalnym, gliniastym torze przygotowanym specjalnie na tą okazję. W wyścigu startuje 10 jadących na oklep dżokejów, a trybuny na Campo są pełne do granic jego możliwości.

Siena jest całkiem urokliwa

Siena - fontanna Źródło Radości

W górnej części placu stoi okupowana w upalnych dniach, pełna wdzięku fontanna - Fonte Gaia. Jej umiejscowienie nie wzięło się znikąd. Siena od wieków miała problem z zaopatrzeniem miasta w wodę. W połowie XIV wieku zbudowano podziemny kanał który połączył Sienę z oddalonym o 25 kilometrów źródłem. Zwieńczeniem kanału i wodociągu zarazem, a raczej jego zakończeniem jest historyczna fontanna z rzeźbiarską oprawą z 1409 roku, a raczej jej kopia, bowiem oryginały znajdują się w miejskim ratuszu.

Siena - Fonte Gaia

Siena - gołąb z krakowskiego rynku?

Siena - fontanna Źródło Radości

Siena - ratusz Pałac Miejski

Palazzo Publico to niezaprzeczalnie najładniejszy budynek zabytkowego placu w Sienie. Jest to XIII-wieczny ceglany ratusz miejski nad którym góruje wysoka na 102 metry wieża Torre del Mangia, mieszcząca muzeum miejskie, a w nim kolekcję fresków. Z górnego tarasu rozpościera się obszerny widok na Starówkę a samo wejście odbywa się po schodach.

Siena - Palazzo Publico

Siena - Torre del Mangia

Siena - loggia Capella di Piazza

Ratusz w Sienie od siedmiu wieków pełni siedzibę magistratu. Wnętrze kryje okazały, zabytkowy dziedziniec. Część budynku dostępna jest dla turystów jako muzeum. Z kolei do frontowej fasady budynku przylega piękną loggia - Capella di Piazza z 1348 roku. Zbudowana została w podzięce za ustąpienie "czarnej śmierci", jednej z największych epidemii w dziejach ludzkości, która zdziesiątkowała ludność w tym samym roku.

Siena - czas na boczne uliczki zabytkowego placu!

Siena - plac Tolomei

Po dłuższym czasie spędzonym na Campo, postanowiliśmy zgubić się w gąszczu uliczek Starego Miasta i maszerując bez celu po nie długiej chwili przybyliśmy na mały placyk - Piazza Tolomei, na środku którego stała starożytna kolumna z rzeźbą wilczycy karmiącej Romulusa i Remusa. Parę kroków dalej wstąpiliśmy na pierwsze tegoż dnia lody.

Idziemy w stronę placu Tolomei

Przejście pomiędzy dwoma ulicami wraz z klimatyczną restauracją

Siena - pałac Salimbeni

Piazza Salimbeni do którego dotarliśmy spacerem szerokimi, kamiennymi uliczkami Starówki, wijącymi się wśród wysokich kamienic kryjących liczne sklepiki, butiki, restauracje, galerie i punkty usługowe oraz gastronomiczne i oczywiście lodziarnie, przez długie lata pełnił funkcje sienieńskiego centrum biznesu.

Siena - Piazza Salimbeni

Szukamy najlepszych lodów w mieście

100% Toskania

Mieści się tutaj Palazzo Salimbeni, siedziba najstarszego banku w Europie - Banca Monte dei Paschi, której początki sięgają 1472 roku. Co więcej, bank funkcjonuje po dziś i jest jednym z największych we Włoszech.

Halo tata, gdzie te lody?!

Błądząc wśród uliczek Centro Storico nie odmówiliśmy sobie wstąpienia do lokalnej lodziarni, zgadnijcie na co ;-) Tym razem wybór lodziarni okazał się strzałem w dziesiątkę. Trafiliśmy na wyborne miejsce, wspaniałą obsługę i ręcznie robione lody z nutką pasji w tle. Pyszota!

Siena - gelato

Paliwo dla synka!

Włoskie lody na prawdę nie mają sobie równych ;-)

Siena - brama Camollia

Maszerując finalnie dotarliśmy do jednej z miejskich bram - Porta Camollia, wprowadzających na Starówkę. W pobliżu zabytkowej bramy roztaczała się panorama nowych dzielnic Sieny. Z tegoż miejsca postanowiliśmy wrócić na główny plac Campo i spędzić tam ponownie kilka, kilkanaście chwil i chłonąć jego atmosferę z lodami w dłoni. Nie do końca się nam to udało, bowiem...

Siena - Porta Camollia

Pozdrowienia z Sieny!

Siena - klimat bocznych uliczek

Siena - kościół św. Piotra

W drodze powrotnej wstąpiliśmy jeszcze do niewielkiego starożytnego kościoła św. Piotra - San Pietro alla Magione. Kościół do którego prowadzą zabytkowe schody z romańskim portalem dzwonowym zbudowany został w 998 roku. Jego bardzo surowe i ciemne wnętrze odrestaurowane w XX wieku zawiera gotyckie tabernakulum z drugiej połowy XIV wieku.

Siena - San Pietro alla Magione

Siena - wnętrze kościóła św. Piotra z 998 roku

Siena - pizzeria Romana i gelateria Nice

Po wyjściu z kościoła kierunek był wiadomy - piazza al Campo, ale idąc w jego kierunku natknęliśmy się na malutką pizzerię. Nasze żołądki choć dobrze schłodzone lodami, były jednak puste. Po wejściu do lokalu zastaliśmy bardzo uśmiechniętą obsługę.

Siena - pizzeria Romana

Została nam 1/4 pizzy. 3/4 pizzy skonsumowaliśmy w lokalu

Wesoły, sympatyczny pan, jak się później okazało - Bośniak, kiedy zobaczył złamaną rękę Oliviera postanowił że zrobi mu przyjemność.

Włoska pizza smakuje najlepiej na świecie!

Pomimo iż zamówiliśmy pizzę o średniej wielkości, otrzymaliśmy największą z możliwych. Musieliśmy przełamać ją w połowie, gdyż nie mieściła się do największego pizzowego kartonu. Dodatkowo dorzucił napój do picia dla syna. A na koniec pożyczył mu szybkiego powrotu do zdrowia i mimo wszystko zadowolenia z wakacji w słonecznej Italii. Od, taki bardzo miły gest :-) A jak smakowała? Niebo w gębie! Ciasto i sery na 5+.

Smacznego! Dziękujemy ;-)

Jeśli sądzicie, że to koniec naszych kulinarnych zachcianek tegoż upalnego dnia, to jednak nie. Zaczym wróciliśmy na Campo, ponownie poszliśmy, po raz trzeci na lody. A te okazały się równie pyszne co za drugim razem. Gdzie tym razem? Do rodzinnej lodziarni Gelateria Nice zlokalizowanej w uliczce Via Rinaldini, jednej z odnóg głównego sieneńskiego placu. To kolejne lodowe miejsce które Wam polecamy.

Włochy 100% original!

Wracamy na Piazza del Campo

Siena - Centro Storico

Atrakcje Toskania - co warto zobaczyć w pobliżu?

Wkrótce...

Bilety i opłaty

Parking Siena : 2 €/1h

Podsumowanie

Czy warto wybrać się do Sieny? Uważamy, że jak najbardziej tak. Pospacerować uliczkami otoczonymi historycznymi kamienicami, zobaczyć katedrę inspirującą wieki wstecz do największego kościoła w całej Italii czy po prostu usiąść w cieniu na najstarszym placu miejskich we Włoszech z lodami lub kawą w dłoni i obserwować. Bez celu, bez pośpiechu. W włoskim stylu, a późnym popołudniem wrócić na kemping Boschetto di Piema i wskoczyć prędko do basenu. Tak to widzimy :-)

Co nam się nie podobało spacerując po Starówce Sieny? Ruch samochodowy i autobusowy puszczony wśród wąskich uliczek Centro Storico. Wychodzisz ze sklepiku czy baru i wchodzisz wprost pod miejski autobus. I to dosłownie. Kto na to pozwolił? Nie wiem, ale bezpieczeństwo spacerujących po uliczkach Sieny turystów oceniamy nisko. Bardzo nisko.

Zerknij na mapę gdzie to jest

Start podróży Odwiedzone miejsce

↤ poprzedni wpis | Włochy
    Volterra - przedsmak Toskanii

Włochy | następny wpis ↦
Montepulciano - panoramiczny zakątek Toskanii

Wpadnij na YouTube

TravelPasja.pl

Witaj na blogu. Zaplanuj z nami swoją podróż samochodem i z namiotem w bagażniku.

Sprawdź nasze relacje z wycieczek autem po Polsce i Europie, w których opowiadamy o najpiękniejszych miejscach, plażach, wsiach i miasteczkach oraz prowadzimy krok po kroku do samodzielnej organizacji podróży od A do Z.

Przedstawiamy wszystkie poniesione koszty i podpowiadamy jak podróżować...taniej i lepiej.

Rozgość się i...szerokiej drogi!
insta travelpasja

Formentera

Śledź nas na Facebooku

TravelPasja.pl © 2003 - 2024 - blog o podróżach prawa autorskie mapa strony
Pliki Cookies : Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności.

Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce. Rozumiem i akceptuję komunikat. Nie pokazuj więcej.