TravelPasja.pl - blog o podróżach, wyprawy samochodem po Polsce i Europie

Home Monopoli - apulijskie atrakcje zakropione pyszną kawą z migdałami i camping Santo Stefano Przewodnik Włochy Apulia Monopoli & okolice

Polub nas na Facebooku

27 czerwiec, ostatnia aktualizacja poradnika 3 luty 2024

Monopoli- plaża Porta Vecchia

Monopoli - apulijskie atrakcje zakropione pyszną kawą z migdałami

Zwiedzamy Włochy

- najpiękniejsze miejsca i atrakcje turystyczne

Część #14 -

Monopoli

Wybierz się z nami pod namiot na kemping do Włoch :-) Prywatnie testujemy europejskie kempingi - sprawdź prawdopodobnie najbardziej drobiazgowy przewodnik po kempingu - Camping Santo Stefano Monopoli Apulia i zaplanuj z nami wakacje na własną rękę od A do Z.

O tym jak zorganizować od A do Z podróż samochodem z Krakowa do Włoch i jakie wiążą się z tym wszystkie koszty, piszemy w relacjach z podróży w których proponujemy trasy dojazdu z Polski do Włoch. Zerknij także na typy zakwaterowań na europejskich kempingach Rodzaje zakwaterowania na kempingu.

Samochodem na wakacje do Włoch - którą drogę wybrać?

Przedstawiamy propozycje tras dojazdowych do Włoch, w których w najdrobniejszych szczegółach opisujemy nasze podróże autem krok po kroku wraz z wszystkimi opłatami.

1. Droga przez Gorzyczki (granica) - Czechy (Ołomuniec - Brno) - Austrię (Wiedeń - Graz - Villach) - Włochy (Tarvisio - Udine - Wenecja)
Samochodem z Polski do Włoch - opis trasy krok po kroku.

Wprost z Polignano a Mare dotarliśmy drogą krajową do miasteczka Monopoli zlokalizowanego w prowincji Bari, celem znalezienia miejsca na nocleg na jednym z tutejszych campingów. Na pierwszy rzut odwiedziliśmy camping Millennium Sosta Camper, ale jak się szybko okazało, miejsce to jest w zasadzie przeznaczone głównie wyłącznie dla kamperów i caravaningowców. Wróciliśmy więc w kierunku Monopoli i boczną drogą dotarliśmy na Camping Santo Stefano. O zgrozo. To chyba koniec świata! A co najmniej Włoch ;-)

Nie mieliśmy wyjścia, wieczór zbliżał się szybkimi krokami. Bardzo miła Pani w recepcji pozwoliła nam wejść na teren niemalże pustego campingu i wybrać sobie miejsce do rozłożenia namiotu. Pomyśleliśmy, że najbezpieczniej będzie w pobliżu campingowej recepcji i to właśnie miejsce wybraliśmy na rozbicie namiotu.

Camping Santo Stefano - Monopoli Apulia (Puglia)

Kemping położony jest nad brzegiem Adriatyku w dużym zacienionym lesie sosnowym na powierzchni około 6ha. Oferuje przestronne parcele owinięte zielenią sosnowego lasu i śródziemnomorskich zarośli oraz bardzo luźną atmosferę. Czyste toalety i prysznice z ciepłą wodą na żetony są dostępne o każdej porze dnia.

Camping Santo Stefano

Kemping położony jest nad brzegiem Adriatyku w dużym zacienionym lesie sosnowym

Przestronne parcele na camping Santo Stefano Monopoli

Camping Santo Stefano z morzem dzieli jedynie dzikie, dość skaliste wybrzeże i urokliwa, malutka plaża Cala Sotille, do której dotrzecie przez bramę od strony morza. Niewątpliwą zaletą Santo Stefano jest jego lokalizacja - w bliskim pobliżu miasteczka Monopoli. Naszym zdaniem to całkiem sympatyczne miejsce jako baza wypadowo-noclegowa po regionie. Wszystkie sztampowe atrakcje włoskiej Apulii, tj. Bari, Alberobello, Ostuni, Locorotondo są dostępne w kilkanaście-kilkadziesiąt minut jazdy samochodem.

Kemping Santo Stefano zlokalizowany w Monopoli to sympatyczne miejsce na bazę wypadową

Monopoli - atrakcje & co zobaczyć

To nie duże apulijskie miasteczko nie było w planach naszej podróży samochodem z Krakowa na koniec włoskiego obcasa, ale leżało na trasie przejazdu. Jak się szybko okazało, był to błąd i do dziś cieszymy się z faktu, iż zdecydowaliśmy się pospacerować po Monopoli! Historyczne centrum z labiryntem uliczek otoczonych bielonymi kamienicami, kilkanaście kościołów, pyszna kawa z migdałami, zamek i plaża wprost z pocztówek, czyli Apulia w pigułce!

Stare Miasto

Centro Storico Monopoli to labirynt krętych, wąskich uliczek przepełnionych raz niebieskimi, raz zielonymi odrzwiami i okiennicami. Uliczki Starówki są zamknięte dla ruchu dlatego z chęcią z naszym 4-latkiem bawiliśmy się w wolnych chwilach "w chowanego" :) Co krok pachniało świeżym praniem połączonym z zapachami południowej włoskiej kuchni, wydobywającymi się wprost z okien zamieszkiwanych kamienic.

Można by rzec, Monopoli to taka włoska perełka schowana na apulijskim wybrzeżu, a zarazem jedno z najbardziej tajemniczych miasteczek włoskiej Puglii. Liczne łuki, przejścia, ślepe uliczki w których ukrywają się urocze sklepiki z lokalną oliwą i winem, no i ten południowy klimat...Pospacerujmy!

Gdzie nocowaliśmy?

Na południe Włoch z Krakowa wybraliśmy się samochodem. W pobliżu Monopoli nocowaliśmy m.in. na przyjemnym kempingu Kemping Santo Stefano, który stanowił dla nas doskonałą bazę noclegową podczas zwiedzania włoskiej Apulii. Nocleg na campingu zarezerwować możecie poprzez booking.com, naszym zdaniem najlepszym cenowo portalu rezerwacyjnym. Łapcie 50zł zwrotu za nocleg, dzięki któremu otrzymacie aż 50zł zwrotu tuż po zrealizowaniu rezerwacji. Po przejściu na stronę booking.com, w miejscu: "Miejsce, nazwa obiektu lub adres", wpiszcie: Camping Santo Stefano Monopoli lub wybierzcie dowolny inny nocleg. Warto skorzystać na stronie z mapy rozmieszczenia noclegów, aby wybrać obiekt noclegowy położony możliwie najbliżej morza.

Odległość od kempingu Santo Stefano do Monopoli : 6 kilometrów.
Cena noclegu na kempingu Santo Stefano : 33€/doba (2os. + dziecko + namiot + samochód).

Darmowy Parking w Monopoli

Parcheggio Comunale Gratuito Monopoli to publiczny miejski parking, położony 5 minut spacerem od Centro Storico. Parking jest darmowy. Lokalizacja parkingu zobacz lokalizację.

Do Monopoli dotarliśmy wprost z naszej bazy noclegowej - campingu Santo Stefano, zlokalizowanego zaledwie 4 kilometry od Centro Storico. Samochód pozostawiamy na bezpłatnym miejskim parkingu i pieszo udajemy się do historycznego centrum.

Przepiękne apulijskie miasteczko zbudowane z białego wapienia i marmuru zamieszkuję około 50tyś. mieszkańców. Jego historyczne, średniowieczne centrum otoczone wysokimi murami i licznymi fortyfikacjami wychodzi wprost na Adriatyckie morze.

Plac Giuseppe Garibaldi - serce Monopoli

Spacer po Monopoli rozpoczynamy od jego serca, tętniącego życiem kolorowego placu Giuseppe Garibaldi. Przy placu stoi Palazzo Rendella, budynek pełniący kiedyś rolę koszar dla hiszpańskich wojsk, obecnie w budynku mieści się miejska Biblioteka. W punkcie informacji turystycznej możecie uzyskać wiedzę na temat tutejszych atrakcji i zabrać sobie papierową mapkę miasteczka.

Serca miasta Piazza Garibaldi

Ruszamy wgłąb starego miasta

Dojście do portu prowadzi przez antyczną bramę przy Via Porta

Wypijamy szybką kawkę i ruszamy wgłąb starego miasta. Rozkoszując się każdą jego uliczką docieramy przez historyczną bramę przy Via Portado do Starego Portu - Port Antico di Monopoli (Porto Vecchio). To bardzo urokliwy port miejski w którym delikatnie kołyszące się na falach niebiesko-czerwone łodzie rybaków wspaniale komponują z odrapanymi, białymi i blado żółtymi kamienicami, oblewanymi przez turkusowe morze. Klimat Apulii 100% Koniecznie musicie tu zajrzeć! To niewątpliwie najbardziej klimatyczne miejsce i jednocześnie wizytówka Monopoli.

Port Antico di Monopoli

Monopoli to wyjątkowo przyjemne miejsce na popołudniowy spacer

Po chwili odpoczynku i złapaniu w kadrze pamiątkowych chwil maszerujemy dalej. Snując się wąskimi uliczkami Monopoli szybko dochodzimy do wniosku, że to wyjątkowo przyjemne miejsce na popołudniowy spacer. Nie ma tu wielu turystów, nie wdarła się tu także nowoczesność. Może dlatego Monopoli jest tak bardzo prawdziwe?

Kościół św. Teresy

Kwintesencja południowych Włoch

Kolejno docieramy pod Pałac Palmieri z XVIII wieku, utrzymany w stylu barokowym i bardzo wyrafinowanym zdobieniu o złocistym kolorze tufu. Tuż obok na przyjemnym o tej samej nazwie placyku, u stóp kościoła św. Teresy robimy chwilowy postój. Plac Palmieri jest najstarszym placem w mieście.

Brak tłumów to bardzo duży plus Monopoli

Pogoda tego dnia nam nie sprzyjała, ale uśmiechu nie brakowało :)

Dookoła otacza nas tylko błoga cisza, spokój i śródziemnomorska roślinność, która w połączeniu z bielonymi domami tworzy cudny klimat. Od czasu do czasu przejedzie kolorowe Piaggio. Takie jest właśnie Monopoli! Ciche i tajemnicze, a zarazem bardzo urokliwe. Idąc dalej co krok spotykamy się z licznymi kapliczkami w bramach i przejściach wąskich uliczek Starówki.

Spacerując, rozkoszujemy się ciszą panującą w uliczkach starówki Monopoli

Zamek Karola V & Promenada Santa Maria

Starówkę otacza widokowa, miejska promenada i potężne mury przy których przycupnął Zamek Karola V z 1552 roku, który był częścią kompleksu i systemu obronnego miasta. Kolejno w XIX wieku pełnił funkcję więzienia, a obecnie jest pozostałością i przykładem hiszpańskiej dominacji w regionie. Obecnie odbywają się tam wystawy i wydarzenia kulturalne.

Zamek Karola V

Bastion Santa Maria

Promenada ciągnąca się wzdłuż murów obronnych Monopoli

Promenada Santa Maria ciągnie się wzdłuż murów obronnych Monopoli. Obok zamku Karola V stoi obronny Bastion Santa Maria, a w pobliżu bastionu zlokalizowana jest kawiarenka serwująca naszym zdaniem najlepszą w całych południowych Włoszech mrożoną kawę z migdałami! Nazywa się Atipico zobacz lokalizację.

Monopoli, jedno z najbardziej tajemniczych miasteczek Apulii

Obiema rękami polecamy kawiarnię Atipico, tanio i przepysznie

Kościół św. Vitusa i kościół San Giovanni Battista, to dwa idealnie wkomponowane w gęstą zabudowę kościółki ukazujące historycznego ducha miasteczka, które spotkacie spacerując po historycznym centrum Monopoli.

Plaża Porta Vecchia - pocztówka z Monopoli

Piaszczystą plażę Porta Vecchia do której docieramy spacerując miejską promenadą otaczają miejskie mury. W niedzielę spotykają się tutaj prawdopodobnie wszyscy mieszkańcy miasteczka, przesiadując na ławeczkach i grając na chodniku w bule. Urokliwą za sprawą historycznego otoczenia plażę obmywa turkusowe morze.

Do Monopoli dotarliśmy autem z Polski

Apulię zwiedzamy z naszym 4-latkiem

Porta Vecchia jest najczęściej umieszczaną na pocztówkach z Monopoli plażą. Nam pogoda tegoż dnia wybitnie nie dopisywała, ale co jakiś czas na niebie ukazywało się słońce jednocześnie rozświetlając to piękne miejsce i górujące nad nim Centro Storico z doskonale widoczną wieżą zegarową w tle.

Pogoda zmienną jest

Katedra Maria Santissima della Madia

Prosto z plaży ponownie wkroczyliśmy pomiędzy mury Starówki i po chwili dotarliśmy do katedry Maria Santissima della Madia. Jej budowę rozpoczęto już w 1107 roku w miejscu ówczesnej wczesnochrześcijańskiej świątyni. W XVIII wieku cały kompleks został rozebrany, a prace wznowiono dopiero w XVIII wieku.

Pocztówka z Monopoli

Wnętrze kościoła z 1742 roku w stylu barokowym ma kształt krzyża łacińskiego i marmurową powłokę na posadzce i kolumnach. Budynek o trzech nawach ma 12 kaplic równo rozmieszczonych w prawej i lewej nawie. Pod katedrą zachowały się pozostałości krypty katedry romańskiej wraz z archeologicznymi dowodami nieprzerwanej obecności człowieka od XVI wieku pne do XVIII wieku.

Wnętrze kościoła św. Marii w Monopoli

Raz niebieskie, raz zielone...odrzwia i okiennice apulijskiego miasteczka

Uliczki starówki są częściowo zamknięte dla ruchu

Spod katedry wróciliśmy na główny plac Starówki - Plac Giuseppe Garibaldi, gdzie przy gwarze mieszkańców do późnego popołudnia chłonęliśmy klimat tego niepowtarzalnego miejsca, a wieczorkiem wróciliśmy na koniec świata, czyli do naszej bazy noclegowej na campingu Santo Stefano ;-)

Atrakcje Apulii - co warto zobaczyć w pobliżu Monopoli?

Spacerem po uroczym Polignano a Mare z najsłynniejszą plażą Apulii (9 kilometrów)
Alberobello esencja Apulli - odwiedź magiczne domki Trulli (22 kilometrów)
Locorotondo - jedno z najpiękniejszych białych miasteczek włoskiej Apulii (28 kilometrów)
Ostuni - tajemniczce Białe Miasto Apulii i najlepsze lody we Włoszech (40 kilometrów)

Ceny

Kawa : 1,5€
Lody (gałka) : 1,2€

Bilety i opłaty

Parking Monopoli : darmowy

Podsumowanie

Monopoli nie ma zapierających dech w piersiach atrakcji, ale ma prawdziwy włoski klimat południa i się go nie wstydzi! Nie powielajcie naszego błędu i ujmijcie to urokliwe miasteczko na swojej liście "must see Apulia".

Zerknij na mapę gdzie to jest

Start podróży Odwiedzone miejsce

↤ poprzedni wpis | Włochy
    Spacerem po uroczym Polignano a Mare z najsłynniejszą plażą Apulii

Włochy | następny wpis ↦
Ostuni - tajemniczce Białe Miasto Apulii i najlepsze lody we Włoszech

Wpadnij na YouTube

TravelPasja.pl

Witaj na blogu. Zaplanuj z nami swoją podróż samochodem i z namiotem w bagażniku.

Sprawdź nasze relacje z wycieczek autem po Polsce i Europie, w których opowiadamy o najpiękniejszych miejscach, plażach, wsiach i miasteczkach oraz prowadzimy krok po kroku do samodzielnej organizacji podróży od A do Z.

Przedstawiamy wszystkie poniesione koszty i podpowiadamy jak podróżować...taniej i lepiej.

Rozgość się i...szerokiej drogi!
insta travelpasja

Formentera

Śledź nas na Facebooku

TravelPasja.pl © 2003 - 2024 - blog o podróżach prawa autorskie mapa strony
Pliki Cookies : Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności.

Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce. Rozumiem i akceptuję komunikat. Nie pokazuj więcej.