TravelPasja.pl - blog o podróżach, wyprawy samochodem po Polsce i Europie

Home Wodospady Kravica - kawałek raju w pobliżu Mostaru Przewodnik Bośnia i Hercegovina Bałkany Kravica & okolice

Oglądaj nas na YouTube

Polub nas na Facebooku

2 wrzesień, ostatnia aktualizacja poradnika 3 luty 2024

Bośnia i Hercegowina - wodospady Kravica

Wodospady Kravica - kawałek raju w pobliżu Mostaru

Zwiedzamy Bośnię i Hercegowinę

- najpiękniejsze miejsca, plaże i atrakcje turystyczne

Część #3 -

Wodospady Kravica

Nie tylko Chorwacja może poszczycić się obłędnymi wodospadami. W Bośni i Hercegowinie również je znajdziecie. No może nie tak okazałe jak w sąsiedniej Chorwacji, ale nie mniej urokliwe i z pewnością warte zobaczenia. Dowiedzieliśmy się o nich przypadkiem. Podczas pobytu w Mostarze, po dotarciu ze Starówki do pensjonatu Guesthouse Hortenzija w którym dla Gości obiektu dostępne było darmowe Wi-Fi, przeglądaliśmy po kolacji internet w celu znalezienia ciekawych turystycznych atrakcji w pobliżu.

Wodospady Kravica - mapa

Gdzie te wodospady się schowały?

Jedziemy z Medjugorie do Kravica Waterfall

Drugiego dnia pobytu w Bośni i Hercegowinie tuż po śniadaniu opuściliśmy pensjonat i podjechaliśmy zobaczyć oddalone od Mostaru około 27 kilometrów Medjugorie, a tuż po nim wybraliśmy się do wsi Ljubuśki. Wodospady Kravica położone są niespełna 20 kilometrów na południowy zachód od Medjugorie, 43 kilometry od Mostaru i około 22 kilometrów od chorwackiej granicy. Na miejsce wprost z Medjugorie dotarliśmy po 40 minutach jazdy.

Gdzie nocowaliśmy?

Do Ljubuśki wybraliśmy się samochodem w trakcie odwiedzin Bośni i Hercegowiny, dzień po wizycie w średniowiecznym Mostarze. Podczas wyprawy nocowaliśmy w pensjonacie Guesthouse Hortenzija Mostar, który zarezerwować możecie poprzez booking.com, naszym zdaniem najlepszym cenowo portalu rezerwacyjnym. Łapcie 50 zł zwrotu za nocleg, dzięki któremu otrzymacie aż 50 zł zwrotu tuż po zrealizowaniu rezerwacji. Po przejściu na stronę booking.com, w miejscu: "Miejsce, nazwa obiektu lub adres", wpiszcie: Guesthouse Hortenzija lub wybierzcie dowolny inny nocleg. Warto skorzystać na stronie z mapy rozmieszczenia noclegów, aby wybrać obiekt noclegowy położony możliwie najbliżej starówki.

Odległość od granicy z Chorwacją do wodospadów Kravica : 22 kilometry.
Cena noclegu w pensjonacie Guesthouse Hortenzija Mostar : 10€/doba (2os. + dziecko + namiot + samochód).

Darmowy Parking Kravica

Parking Kravica to wielki parking położony w pobliżu wejścia na szlak prowadzący wprost do wodospadów Kravica. Podczas naszego pobytu parking był całkowicie darmowy. Lokalizacja parkingu zobacz lokalizację. W pobliżu nie ma innego parkingu, ale parking Kravica jest na tyle duży, że pomieści prawie każdą ilość pojazdów.

Wodospad Kravica Ljubuśki

Grupa naturalnych przepięknych wodospadów położona wzdłuż rzeki Trebižat w Bośni i Hercegowinie rozciąga się na ponad 120 metrach szerokości. Wodospady Kravica tworzą niespotykany amfiteatr i uważane są za jedną z najpiękniejszych atrakcji przyrodniczych Bośni i Hercegowiny. Jest to półkolisty ciąg wodnych kaskad, utworzony pośród gęstej roślinności w miejscu w którym rzeka Trebiźat napotyka na barierę skalną.

Bajkowa sceneria na terenie Bośni i Hercegoviny

Wodospady w Bośni są popularnym miejscem kąpieli okolicznych mieszkańców

Działanie wody utworzyło u ich podnóża zbiornik wodny, który ze względu na malownicze położenie i krystalicznie czystą wodę jest popularnym miejscem kąpieli mieszkańców pobliskiego miasta Ljubuški, głównie w okresie letnim kiedy poziom wody jest niski. Woda spada z 28 metrów wysokości tworząc wielki, aczykolwiek relaksujący szum.

Piękno wodospadów Kravica potęguje malownicze położenie

Wodospady Kravica to jedno z ładniejszych i wciąż dziewiczych miejsc w Europie

Ekipa Travel Pasja - rodzinne podróżowanie

Wprost z parkingu pieszo udaliśmy się oznakowaną ścieżką w stronę wejścia na teren rezerwatu. Wejście było płatne 15KM (marek zamiennych) czyli około 36zł za osobę dorosłą. Walutą obowiązującą w Bośni i Hercegowinie jest Marka zamienna (KM). Dzieci do lat 7 mają wejście bezpłatne. Po zakupie biletów wstępu pomaszerowaliśmy w stronę wodospadów, ale można również podjechać kolejką w cenie 5zł za osobę. Dojście do atrakcji wygodnym chodnikiem trwa nie więcej niż 5 minut z ewentualnymi przystankami na pierwsze zdjęcia. Po drodze znajdują się bezpłatne toalety.

Magicznie, bajkowo i urokliwie

Wodospady Kravica to jedno z tych najpiękniejszych naturalnych miejsc, które udało się nam odwiedzić

Już na samym wejściu na teren wodospadów Kravica widok na cuda przyrody powoduje szybsze bicie serca. Zaraz po prawej stronie znajduje się punkt widokowy, całkiem idealny na pierwsze pamiątkowe zdjęcia. U podnóża wodospadu wybudowano punkt gastronomiczny z widokiem na okalające go z jednej strony wodospady. Z kolei w oddali widać wysoko położone przęsło autostrady biegnącej w kierunku przejścia granicznego z Chorwacją we wsi Nova Sela.

Drewniany mostek prowadzący wprost pod same wodospady

Kravica, kawałek raju położony na terenie Bośni i Hercegowiny

Maszerując dalej ubitą ścieżką dotarliśmy do mostku prowadzącego na drugą stronę wodnego zbiornika. Mostek o szerokości może 1,5 metra i długości około 15 metrów był całkowicie niezabezpieczony. Kto się nie pilnuje ten...wpada do wody. Co prawda woda poniżej drewnianego mostu miała może metr głębokości, ale w niektórych miejscach na dnie leżały sporych rozmiarów kamienie.

Mostek nie jest zabezpieczony, warto mocno trzymać dziecko za rękę

Zapiszcie to miejsce na swojej mapie miejsc godnych odwiedzin, nie pożałujecie na pewno :-)

Zdjęcie nie odda klimatu jaki turysta zastaje podczas wizyty w Kravicy

Po przejściu mostkiem na drugą stronę przybyliśmy pod jeden z wodospadów. Czystość wody, wszechobecna zieleń topoli, jabłoni, wierzb i innej roślinności oraz obfitość ryb różnych gatunków sprawia że natura w tym miejscu się mocno popisała. Po prostu pięknie, przepięknie! W sąsiedztwie wodospadów nie ma prawie żadnych sztucznych formacji, które ingerowałyby w pełne środowisko naturalne tego miejsca.

W pobliżu istnieje możliwość piknikowania a nawet rozbicia namiotu na polu biwakowym. Skromnym, ale przecież największą atrakcją tegoż miejsca są wodospady. U podnóża jednego z nich usytuowany był mini bar z ciepłymi przekąskami i zimnymi napojami.

Synuś, podoba Ci się?

Ciężko opisać w słowach jak urokliwe są wodospady Kravica

Orzeźwiające temperaturą zbiornik wodny to idealne miejsce by popływać w pięknych okolicznościach przyrody

Jak się dopiero na miejscu okazało, u stóp urokliwych wodospadów można swobodnie pływać. Niestety nie wiedzieliśmy o tym, nawet nie przypuszczaliśmy że może być to dozwolone, zwłaszcza że w sąsiedniej Chorwacji tego typu praktyki zostały zakazane, więc nie zabraliśmy ze sobą strojów i szortów kąpielowych. Szkoda, woda była przyjemnie ciepła i super przejrzysta a okolica przepiękna. Mieliśmy ze sobą sportową kamerę więc byłaby szansa podpłynąć i nagrać materiał u stóp wodospadów i to dosłownie.

Vodopad Kravice BiH

Radość w oczach, radość dla oczu!

Kontemplujemy ogromną siłę wodospadów, to ostatni punkt zwiedzania Bośni i Hercegowiny

Po długiej chwili spędzonej w cudownej scenerii opuściliśmy zjawiskowy teren wodospadów Kravica i pomaszerowaliśmy na parking. Wsiedliśmy do samochodu i udaliśmy się w kierunku granicy z Chorwacją do której dotarliśmy w ciągu godziny pomimo iż do pokonania mieliśmy zaledwie 22 kilometry. Tak czasem bywa.

Panie i panowie, wodospady Kravica są super!

Autostrada A1 Bośnia i Hercegowina - Chorwacja

Na granicy bośniacko-chorwackiej celnicy spojrzeli na nasze dowody osobiste i machnęli ręką żeby jechać dalej. Po ponad dwóch godzinach, od momentu przekroczenia granicy dotarliśmy na kemping Seget zlokalizowany w pobliżu drugiej naszym zdaniem najpiękniejszej chorwackiej miejscowości - miasta Trogir.

Atrakcje Bośnia i Hercegowina - co warto zobaczyć w pobliżu wodospadów Kravica

Medjugorie w pigułce - miasto objawienia Matki Boskiej (11 kilometrów)
Mostar skoki i wspaniała kuchnia - poznaj wyjątkowy smak Bałkanów (37 kilometrów)

Ceny

Lody (gałka) : 0,5€
Parking : darmowy

Podsumowanie

Przyrodnicza perła Bośni i Hercegowiny to naszym zdaniem obowiązkowy punkt wycieczki podczas wizyty w Bośni i Hercegowinie. Będąc w okolicy warto poświęcić choćby kilka godzin na pobyt w tym wyjątkowym miejscu. Bośnia i Hercegowina jest krajem gór i wody, a wodospady Kravica idealnie oddają charakter tego malowniczego i wciąż dziewiczego naszym zdaniem kraju.

Zerknij na mapę gdzie to jest

Start podróży Odwiedzone miejsce

↤ poprzedni wpis | Bośnia i Hercegovina
    Medjugorie w pigułce - miasto objawienia Matki Boskiej

Chorwacja | następny wpis ↦
Camping Seget - najlepsze atrakcje Trogiru w zasięgu urokliwego spaceru

TravelPasja.pl

Witaj na blogu. Zaplanuj z nami swoją podróż samochodem i z namiotem w bagażniku.

Sprawdź nasze relacje z wycieczek autem po Polsce i Europie, w których opowiadamy o najpiękniejszych miejscach, plażach, wsiach i miasteczkach oraz prowadzimy krok po kroku do samodzielnej organizacji podróży od A do Z.

Przedstawiamy wszystkie poniesione koszty i podpowiadamy jak podróżować...taniej i lepiej.

Rozgość się i...szerokiej drogi!
insta travelpasja

Formentera

Śledź nas na Facebooku

TravelPasja.pl © 2003 - 2024 - blog o podróżach prawa autorskie mapa strony
Pliki Cookies : Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności.

Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce. Rozumiem i akceptuję komunikat. Nie pokazuj więcej.