TravelPasja.pl - blog o podróżach, wyprawy samochodem po Polsce i Europie

Home Bonifacio - miasto twierdza krok po kroku Przewodnik Francja Korsyka Korsyka Bonifacio & okolice

Oglądaj nas na YouTube

Polub nas na Facebooku

4 lipiec, ostatnia aktualizacja poradnika 3 luty 2024

Korsyka - Bonifacio

Bonifacio - miasto twierdza krok po kroku

Zwiedzamy Korsykę

- najpiękniejsze miejsca, plaże i atrakcje turystyczne

Część #8 -

Bonifacio

Do Bonifacio dotarliśmy bezpośrednio z plaży La Tonnara. Szukając możliwości zaparkowania samochodu z okolic miejskiego portu szosą T40 udaliśmy się w górę miasta. Parkowanie w Bonifacio jest drogie. Na serio drogie. Koszt godzinnego parkowania od 4€ za godzinę postoju. Niezależnie jaki parking wybierzecie wszystkie mają identyczną cenę. Podobnie jest z ceną lodów, ale o tym ciut później.

Jadąc w górę w pewnym momencie Olivier zobaczył za szybą lokalną cukiernię. Zatrzymaliśmy się na jedynym wolnym miejscu na malutkim parkingu tuż u stóp cukierni Boulangerie Faby Noel i poszliśmy wybrać korsykańskie przysmaki. Po dokonaniu zakupu stojąc już na parkingu dostrzegliśmy znak informujący o tym, że parking dostępny jest wyłącznie dla Klientów cukierni i jeszcze jednej firmy graniczącej z jej ścianą.

Być może zapachnie teraz cebulą, ale doszliśmy do wniosku że samochód zostawimy tutaj, a do oddalonego około 0,5 kilometra portu w Bonifacio dotrzemy pieszo. Weszliśmy raz jeszcze do cukierni zapytać, czy możemy zostawić tutaj pojazd i otrzymaliśmy pozwolenie z racji iż cukiernia rozpoczynała za moment popołudniową przerwę, tzw. sjestę. No lux! Zostawiliśmy opakowania po całkiem smacznych słodkościach na podszybiu samochodu i pieszo po kilku minutach dotarliśmy do portu w Bonifacio.

Korsyka - maszerujemy do portu w Bonifacio

Bonifacio to niezwykle urokliwe miasteczko południowej Korsyki. Miasteczko w którym czas zatrzymał się prawdopodobnie na zawsze w miejscu. Jego początki sięgają IX wieku, kiedy niewielka rybacka osada przekształcona została w port handlowy. Trzy wieki później Bonifacio zajęte zostało przez Genueńczyków, którzy rozpoczęli budowę obronnej cytadeli w najwyższym punkcie.

/Konrad. Bonifacio odwiedziłem podczas podróży na Korsykę już w 2005 roku. O tym wspaniałym miejscu opowiedziałem w osobnej fotorelacji Ile de Beaute - francuska Wyspa Piękności.

Gdzie nocowaliśmy?

Na Korsykę z Krakowa wybraliśmy się samochodem. Podczas wyprawy nocowaliśmy na wielu campingach rozlokowanych wzdłuż wybrzeża wyspy, m.in. na kempingu Kemping Arutoli, który zarezerwować możecie poprzez booking.com, naszym zdaniem najlepszym cenowo portalu rezerwacyjnym. Łapcie 50zł zwrotu za nocleg, dzięki któremu otrzymacie aż 50zł zwrotu tuż po zrealizowaniu rezerwacji. Po przejściu na stronę booking.com, w miejscu: "Miejsce, nazwa obiektu lub adres", wpiszcie: Camping Arutoli Corsica lub wybierzcie dowolny inny nocleg. Warto skorzystać na stronie z mapy rozmieszczenia noclegów, aby wybrać obiekt noclegowy położony możliwie najbliżej morza.

Odległość od kempingu Arutoli do Bonifacio : 30 kilometrów.
Cena noclegu na kempingu Arutoli : 39€/doba (2os. + dziecko + namiot + samochód).

Darmowy parking Bonifacio

Wszystkie parkingi płatne w Bonifacio są w identycznej cenie 4€ za godzinę postoju. Uważamy iż to jednak delikatna przesada, ale kto powiedział, że będzie tanio? Nam udało się zaparkować za darmo w odległości około 500 metrów od miejskiego portu. Jak już wyżej wspomnieliśmy, auto pozostawiliśmy na malutkim parkingu tuż obok cukierni na jedynym wolnym miejscu. Dokonując zakupu słodkości zwyczajnie zapytaliśmy czy możemy w tym miejscu na parę dłuższych chwil zostawić pojazd i uzyskaliśmy zgodę. Dlaczego? Może dlatego właśnie, że zapytaliśmy, zachowaliśmy się fair? Lokalizacja parkingu zobacz lokalizację. Możecie spróbować.

Port Bonifacio

Port de Bonifacio Corse to jeden z najładniejszych niewielkich naturalnych portów w basenie morza Śródziemnego nad którym dumnie pręży muskuły okazała obronna forteca. Prawdopodobnie żadne inne miasto nie jest tak często fotografowane jak Bonifacio i jego dumny ze swojej historii port, którego większość terytorium pozostaje pod ścisłą ochroną.

Korsyka - port Bonifacio

Bonifacio to najpiękniejsze korsykańskie miasteczko

Port Bonifacio otoczony jest wąwozem chronionym przez okalające go klify

Przepięknie odrestaurowany port i cudny głęboki wąwóz chronią okalające go poszarpane klify. Z portu możecie wybrać się w rejs turystyczna łodzią i poznać Bonifacio od strony morza jak i wpłynąć do licznych potężnych grot wykutych naturalnie przez morze w wysokich klifach. Jesteśmy przekonani, że rejs pozostanie na długo w waszej pamięci. Jest naprawdę wart wydania kilkudziesięciu Euro.

Promenadą Bonifacio otoczoną starymi, kolorowymi kamienicami oraz licznymi widokowymi na port i cytadelę restauracjami, serwującymi głównie owoce morza oraz specjały kuchni korsykańskiej i śródziemnomorskiej dotarliśmy do stóp potężnej twierdzy. Urokliwa okolica portu oraz blado żółte fasady kamienic skąpane w południowym słońcu pogłębiały nasze turystyczne doznania.

Bonifacio - promenada w porcie

Bonifacio - magiczne miejsce na turystycznej mapie Korsyki

Jeździmy, oglądamy, zwiedzamy ;-)

Miasto dzieli się na dwie części - miasto dolne i miasto górne. Miasto dolne to marina mogąca pomieścić ponad 150 jachtów oraz liczne sklepiki, butiki, kawiarnie, restauracje i lodziarnie, natomiast miasto górne to cytadela wraz z Starówką do której wprost z portu prowadzą bardzo strome schody Escalier Montee Rastello.

Bonifacio - spacerkiem w kierunku korsykańskiej cytadeli

Urokliwe uliczki portu w Bonifacio

Na Starówkę prowadzą strome schody Escalier Montee Rastello

Mniej więcej w połowie drogi zlokalizowany jest pierwszy punkt widokowy. Miejsce absolutnie przepiękne. Panorama okolicy, klifów, starówki zawieszonej wysoko tuż na granitowych skałach czy siostrzanej Sardynii widocznej w oddali...koniecznie, ale to koniecznie musicie to zobaczyć na własne oczy :-)

Bonifacio - bawimy się świetnie!

Korsyka - Bonifacio

Po kolejne majestatyczne i zapierające dech w piersiach widoki na potężne białe klify Bonifacio, wprost z pierwszego punktu widokowego zeszliśmy prowadzącą schodami w dół ścieżką. Co ciekawe, im niżej tym piękniej. Bonifacio od strony morza robi mega wrażenie!

Bonifacio - punkt widokowy

Tato patrz, widać Sardynię!

Bonifacio robi na nas mega wrażenie

Spacerowa ścieżka w asyście imponujących wysoko zawieszonych nad lazurowym morzem wapiennych klifów doprowadziła nas na mini kamienistą plażę miejską. W tym miejscu można odnieść wrażenie jakby lada moment Starówka miała wpaść do morza. Natura zasłużyła na złoty medal. Wybrzeże Bonifacio to jedno z najwspanialszych widokowo miejsc na wyspie. Uwielbiamy obcować z naturą w takich okolicznościach przyrody.

Na malutkiej kamienistej miejskiej plaży spędziliśmy kwadrans. Ciężko bowiem kąpać się w miejscu w którym temperatura wody jest identyczna z tą w powietrzu ;-) Po chwili odpoczynku tą samą ścieżką wróciliśmy do punktu widokowego, skąd zawędrowaliśmy do głównej bramy wielkiej twierdzy.

Przepiękne klify Bonifacio

Bonifacio - ścieżka prowadząca na miejską plażę

Przyroda i natura na Korsyce zasługuję na ocenę celującą!

Zwiedzanie w 37 stopniach temperatury dla niektórych może stanowić problem. My uwielbiamy wysokie temperatury i śródziemnomorski klimat dlatego już po chwili przekroczyliśmy zabytkową bramę Starego Miasta Bonifacio. To najwyższy bastion w całej Francji. Za plecami zostawiliśmy miły widok na port.

Drałujemy dalej w 37C. Z każdym krokiem coraz ciężej ;-)

Widok na port w Bonifacio spod cytadeli

Ścieżka prowadząca z centrum Bonifacio na Starówkę

Cytadela Bonifacio

Starówka Bonifacio

Zwiedzanie średniowiecznej cytadeli z XV wieku rozpoczęliśmy od spaceru brzegiem obronnych murów obwodowych. To była całkiem dobra decyzja, gdyż z licznych balkonów co krok roztaczają się bajeczne widoki na okolicę i znamienity widok na potężne wapienne klify. Po obejściu starego miasta dookoła murów nadszedł czas na długi spacer po jego starych i ciasnych różnobarwnych uliczkach.

Twierdza Bonifacio

Starówkę w Bonifacio chronią potężne mury obwodowe

Bonifacio - Stare Miasto

Spacerując bez celu i bez pośpiechu natknęliśmy się na kaplicę św. Jana Baptysty której wnętrze odwiedziliśmy. Skromnie, ale tego się spodziewaliśmy. Po wyjściu z kaplicy postanowiliśmy się schłodzić kupując lody. Szczerze? Drogie i niesmaczne.

Lody, czyli jak przywrócić siły do zwiedzania 5 latkowi ;-)

Bonifacio - wąskie, zabytkowe uliczki Starego Miasta

Lody na Starówce najpiękniejszego miasta Korsyki

Gałka o wielkości piłeczki ping-pongowej kosztowała 3€. Cóż w końcu to Francja a nie Italia ;-) Usiedliśmy tak jak lubimy najbardziej, gdzieś na progu wejścia do jednej z wiekowych kamienic. Olivier po lodach odżył, nasz synek to prawdziwy lodożerca ;-)

Turyści wpływający do portu w Bonifacio mają nie lada widoki

Ze Starówki pieszo idziemy się na koniec cypla

Po niespiesznym spacerze uliczkami cytadeli skierowaliśmy się na koniec cypla maszerując wzdłuż głębokiego wąwozu prowadzącego do portu w Bonifacio. Każda z osób wpływających do miasta od strony otwartego morza może cieszyć się ultra wspaniałymi widokami nie tylko na klify ale i na jedną z naturalnych miejskich plaż, ukrytych wśród cudów natury.

Cmentarz Bonifacio

Po chwili dotarliśmy do cmentarza z czasów napoleońskich. Postanowiliśmy go odwiedzić. Cmentarz w Bonifacio to miejsce wiecznego spoczynku głuche na ryk morskich fal bijących o potężne klify u jego stóp. Doskonale miejsce do refleksji nad życiem i przemijaniem czasu. Cmentarz uchodzi za jeden z najładniejszych w basenie morza Śródziemnego.

Bonifacio - cmentarz miejski

Cmentarz w Bonifacio to miejsce wiecznego spoczynku głuche na ryk morskich fal bijących o klify

Szerokie aleje, zadbane grobowce i wspaniałe pejzaże rozciągające się z końca klifowego wybrzeża. Miejsce wygląda niczym małe miasteczko. Cmentarz rozciąga się wysoko ponad taflą morza na końcu wapiennego cypla, a licznie zdobione rodzinne grobowce stoją ciasno jeden obok drugiego. Pospacerowaliśmy chwilę po miejscu zadumy, a po opuszczeniu cmentarza poszliśmy na najdalej wysunięty punkt widokowy w Bonifacio. Nasz mały turysta na szczęście pomimo skwaru dawał radę.

Bonifacio - punkt widokowy na końcu cypla

Ostatni punkt widokowy to wręcz idealne miejsce by podziwiać wspaniale wapienne korsykańskie klify na których przycupnęło Stare Miasto Bonifacio. Stąd już niedaleko do wejścia na Schody Króla Aragoni z 1420 roku, niestety zamknięte tegoż dnia. Są to wykute w skale schody prowadzące ze szczytu klifu wprost do morza. Niegdyś prowadziły bezpośrednio do studni z wodą pitną, dziś stanowią turystyczną atrakcję. Schody doskonale widoczne są od strony morza, stąd nasza propozycja o rejsie turystyczną łodzią.

Punkt widokowy Bonifacio

Koniec cypla Bonifacio to idealne miejsce by podziwać wspaniałe wapienne korsykańskie klify

Ekipa Travel Pasja w Bonifacio

Wprost z punktu widokowego wróciliśmy poszwendać się trochę po starówce docierając w miejsca w których nas jeszcze nie było. Ah te południowe klimaty! Zapach obiadu pomieszanego z świeżo zrobionym praniem w otoczeniu bujnej, kolorowej śródziemnomorskiej przyrody. Niemal co krok zatrzymywaliśmy się by kontemplować wspólnie piękne chwile w otoczeniu starych murów kamienic Bonifacio. Po długim spacerze i wypiciu kawy wróciliśmy do portu by na jednej z wolnych ławeczek umieścić w pamięci ostatnie piękne chwile.

Widokowe punkty w okolicy Starówki Bonifacio

Na horyzoncie piękna włoszka - wyspa Sardynia

Wróciliśmy poszwędać się jeszcze troszkę po Starym Mieście

A co z parkingiem? Udało się! Nasze auto nie zostało odholowane. Cukiernia po powrocie również była już nieczynna. To taka mała wskazówka dla Was, czyli gdzie możecie spróbować za darmo zaparkować auto w Bonifacio na Korsyce ;-)

Streets of Bonifacio, Corsica

Tutejsze restauracje serwują dania kuchni korsykańskiej i francuskiej

Typowa ulica w Bonifacio. Uwielbiamy takie klimaty!

Starówka Bonifacio Korsyka

Podróżniku. Zatrzymaj się i kontempluj piękne chwile!

Atrakcje Korsyki - co warto zobaczyć w pobliżu Bonifacio?

Widokowa droga do Sartene i plaże południowej Korsyki (5 kilometrów)
Capo Sperone - najpiękniejsze plaże Korsyki z widokiem na Sardynię (8 kilometrów)
Plaża La Rondinara - srebrzysty piach i cudowny turkus (21 kilometrów)
Plaża Santa Giulia - najwspanialsza plaża wschodniej Korsyki (30 kilometrów)
Plaża Tamaricciu - najpiękniejsza plaża Korsyki (36 kilometrów)
Camping Arutoli - nasza pierwsza baza noclegowa na południu Korsyki (41 kilometrów)
Plaże i atrakcje wschodniej Korsyki - Rossa - San Ciprianu - Pinarello (47 kilometrów)

Ceny

Bilety i opłaty

Parking Bonifacio : 4€/1h lub darmowy

Podsumowanie

Bonifacio naszym zdaniem to bez wątpienia najpiękniejsze i wyjątkowo magiczne miasto na francuskiej Korsyce. Przybywając na wyspę koniecznie musicie odwiedzić to przepiękne miejsce, które z pewnością oczaruje Was przyrodą, historią i różnorodnością.

Zerknij na mapę gdzie to jest

Start podróży Odwiedzone miejsce

↤ poprzedni wpis | Francja
    Widokowa droga do Sartene i plaże południowej Korsyki

Francja | następny wpis ↦
Plaża Santa Giulia - najwspanialsza plaża wschodniej Korsyki

TravelPasja.pl

Witaj na blogu. Zaplanuj z nami swoją podróż samochodem i z namiotem w bagażniku.

Sprawdź nasze relacje z wycieczek autem po Polsce i Europie, w których opowiadamy o najpiękniejszych miejscach, plażach, wsiach i miasteczkach oraz prowadzimy krok po kroku do samodzielnej organizacji podróży od A do Z.

Przedstawiamy wszystkie poniesione koszty i podpowiadamy jak podróżować...taniej i lepiej.

Rozgość się i...szerokiej drogi!
insta travelpasja

Formentera

Śledź nas na Facebooku

TravelPasja.pl © 2003 - 2024 - blog o podróżach prawa autorskie mapa strony
Pliki Cookies : Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności.

Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce. Rozumiem i akceptuję komunikat. Nie pokazuj więcej.