TravelPasja.pl - blog o podróżach, wyprawy samochodem po Polsce i Europie

Home San Pantaleo - najpiękniejsze miasteczka Costa Smeralda Przewodnik Włochy Sardynia Costa Smeralda San Pantaleo & okolice

Oglądaj nas na YouTube

Polub nas na Facebooku

7 wrzesień, ostatnia aktualizacja poradnika 3 luty 2024

San PantaleoSardynia - San Pantaleo

San Pantaleo - najpiękniejsze miasteczka Costa Smeralda

Zwiedzamy Sardynię

- najpiękniejsze miejsca, plaże i atrakcje turystyczne

Część #19 -

San Pantaleo

San Pantaleo? Tego nie było w planie! Jak to się stało, że przez przypadek odkryliśmy przepiękne, malowniczo położone w sardyńskich górach miasteczko? Wracając kilka dni wstecz z plaży La Licciola w kierunku kempingu Camping Cugnana niechcący pomyliliśmy drogę. Opieramy się głównie na tradycyjnych mapach i nawigacji Mio. Tym razem skorzystaliśmy z Google Maps, które traktujemy z lekkim przymrużeniem oka, ale tym razem nie byliśmy "źli", że mapa nas nieco zawiodła ;-)

Przepiękna górska droga wijąca się wśród wielkich granitowych skał przeciska się przez urokliwe San Pantaleo. Wracając z plaży La Licciola zatrzymaliśmy się w jego centrum dosłownie na chwilkę, aby zapisać nazwę i obiecaliśmy sobie, że musimy tu koniecznie wrócić. I wróciliśmy! Kilka dni później. A było to tak...

Dwóch takich co kochają podróżować po Europie

Przydrożny parking i kapliczka ukryta w granitowej skale

Do San Pantaleo wybraliśmy się późnym popołudniem, tuż po powrocie z plaży Sos Aranzos, na której spędziliśmy wspaniale czas. Droga z kempingu Cugnana w stronę San Pantaleo jest przyjemnie kręta i ładna widokowo. Szosą SP73 dotarliśmy na miejsce w niespełna 20 minut jazdy, a odległość od kempingu Cugnana to zaledwie 10 kilometrów.

Samochód zaparkowaliśmy przy ulicy vis a vis stacji paliw Esso i dalej pieszo spacerkiem dotarliśmy do malutkiego centrum San Pantaleo.

Gdzie nocowaliśmy?

Na włoską Sardynię z Krakowa wybraliśmy się samochodem. Podczas wyprawy nocowaliśmy na wielu campingach rozlokowanych na wyspie, m.in. na campingu Cugnana***, który zarezerwować możecie poprzez booking.com, naszym zdaniem najlepszym cenowo portalu rezerwacyjnym. Łapcie 50zł zwrotu za nocleg, dzięki któremu otrzymacie aż 50zł zwrotu tuż po zrealizowaniu rezerwacji. Po przejściu na stronę booking.com, w miejscu: "Miejsce, nazwa obiektu lub adres", wpiszcie: Camping Cugnana Sardinia lub wybierzcie dowolny inny nocleg. Warto skorzystać na stronie z mapy rozmieszczenia noclegów, aby wybrać obiekt noclegowy położony możliwie najbliżej plaży.

Odległość od kempingu Cugnana do San Pantaleo : 10 kilometrów.
Cena noclegu na kempingu Cugnana : 43€/doba (2os. + dziecko + namiot + samochód).

Darmowy Parking San Pantaleo

Samochód zaparkowaliśmy zupełnie za darmo naprzeciw stacji paliw sieci Esso. Nie było żadnego zakazu postoju. Z darmowego miejsca parkingowego do miasteczka prowadzi szeroki i wygodny chodnik z cudnym widokiem na okoliczne góry. Do centrum dotarliśmy w 2 minuty pieszo. Zaparkowaliśmy dokładnie w tym miejscu zobacz lokalizację.

Starówka & atrakcje San Pantaleo

San Pantaleo nazywane jest miastem artystów. To wyjątkowo klimatyczne położone na wzgórzu miasteczko otoczone przez źródła, lasy i góry z charakterystycznymi dla Sardynii formacjami skalnymi, znane jest i cieszy się sporą popularnością nie tylko wśród turystów, ale i pisarzy, których przyciąga piękno tutejszej natury. Cała okolica przypomina nieco krajobraz stanu Arizona, ale co tam USA...Europa jest piękna!

Wieś San Pantaleo na Sardynii

Uorcze miasteczko wznosi się w górach w masywie Cugnana

San Pantaleo jest częścią gminy Olbia i zlokalizowane jest w prowincji Sassari. Wznosi się w górach w masywie Cugnana, skąd rozpościera się panorama wybrzeża Costa Smeralda. Centrum miasteczka, przecięte główną ulicą SP73 jest tak małe, że trudno się tutaj zgubić, ale mimo to zwyczajnie warto to zrobić :-)

Życie mieszkańców koncentruje się na małym ryneczku

Okolica jest bardzo zjawiskowa, warto pospacerować i zgubić się w bocznych uliczkach

Sardynia - San Pantaleo

Życie mieszkańców koncentruje się na tutejszym małym ryneczku, na którym w każdy czwartek odbywa się lokalny targ, a od czasu do czasu również imprezy i inne wydarzenia kulturalne czy festiwale. Dookoła rynku przycupnęły urocze małe sklepiki z artystycznymi wyrobami oraz przytulne kawiarnie i restauracje.

Sąsiednie uliczki po których warto również się przespacerować wypełnione są licznymi kramami z warzywami i owocami oraz butikami, w których tradycje sardyńskie rękodzieło i ceramika łączy się cechami sztuki Prodotto Italiano. Modne, wysokiej jakości pamiątki, dodatki czy dekoracje lokalnego rzemiosła chciałoby się kupić i zabrać do domu, ale ceny tychże są w naszym odczuciu dość abstrakcyjne. Nie ma się co jednak dziwić, w końcu Hand Made kosztuję.

Popołudniowy chill w San Pantaleo

San Pantaleo popołudniową porą

Sardyńskie miasteczko nie obfituje w żadne zabytki, a jedynym jaki poznaliśmy to niezbyt duża zabytkowa kapliczka z dzwonnicą przycupniętą na tutejszym ryneczku. Obok kaplicy odnaleźliśmy zupełnie niespodziewanie polski akcent - rzeźbę naszego papieża Jana Pawła II, a w samej kapliczce tuż przy wejściu plakat w języku włoskim ze zdjęciem JP II pod którym doczytaliśmy, że polski papież odwiedził to przepiękne miejsce i chciałby zrobić to ponownie.

Z synkiem w podróży. Najlepiej :-)

Butiki z lokalnym rękodziełem

Gdzieś w San Pantaleo...

San Pantaleo i pizza Sarda

W San Pantaleo spędziliśmy fantastyczne popołudnie w bardzo autentycznej sardyńskiej atmosferze, połączonej z nutką rękodzieła i sztuki. Po niedługim spacerku po okolicy doszliśmy do wniosku, że czas zatrzymał się tutaj w miejscu. Warto tu przyjechać, pobłądzić po wąskich uliczkach i pomiędzy kolorowymi kramami, a później siąść na jednej z kamiennych ławeczek opasających tutejszy rynek z lokalną pizzą o smaku Sarda w ręku, zwyczajnie obserwować nawyki i rozmowy starszej daty mieszkańców. I do tego jeszcze te wspaniałe panoramy okolicznych gór i potężnych skał...ahh. Przybywaj!

San Pantaleo vintage

Sardynia - pizza Sarda

A co do pizzy o smaku Sarda to jednogłośnie stwierdzamy, że smakuje wybornie. Wywodzi się z sardyńskich tradycji kulinarnych "esplanady sardyńskiej" - cienkiego rodzaju ciasta, które zwykle gotuje się na patelni, a następnie nadziewa wyłącznie składnikami, które rosną lub dojrzewają na wyspie i są w 100% częścią tej ziemi, m.in. sos zrobiony z Pecorino Sardo oraz typową sardyńską kiełbasę Sarda. Będąc w San Pantaleo, nie odmawiaj sobie i spróbuj Pizza Sarda, bo na serio smakuje świetnie!

My też, my też ;-)

Atrakcje Sardynii - co warto zobaczyć w pobliżu San Pantaleo?

Camping Cugnana - poznaj malowniczą okolicę Porto Rotondo (8 kilometrów)
Capriccioli Est - najpiękniejsze plaże Costa Smeralda (12 kilometrów)
Sos Aranzos - czarujące plaże Golfo Aranci na Sardynii (19 kilometrów)
Cala Banana - urokliwa plaża w pobliżu Olbii (21 kilometrów)
La Licciola - zjawiskowa plaża wschodniego wybrzeża Sardynii (39 kilometrów)
Najpiękniejsze plaże wschodniej Sardynii - Plaża Krów - Squadrone o delle Vacche (41 kilometrów)
Camping La Liccia - odkryj Szmaragdowe Wybrzeże Costa Smeralda (43 kilometry)
Najpiękniejsze plaże wschodniej Sardynii - cudna Brandinchi & Lu Impostu (45 kilometrów)
Plaża Monti Russu i Skała Słonia - zjawiskowe miejsca północnej Sardynii (47 kilometrów)
Rena Bianca - najpiękniejsza plaża Costa Smeralda (48 kilometrów)
Capo Testa - kraina z baśni (49 kilometrów)

Ceny

Kawa : 1,4€
Lody (porcja) : 1,5€
Obiad : 13€

Bilety i opłaty

Parking plaża San Pantaleo : darmowy

Podsumowanie

San Pantaleo to jedno z tych miasteczek wybrzeża Costa Smeralda, które koniecznie musisz odwiedzić, pospacerować, nacieszyć się sielankową atmosferą i wspaniałymi widokami. Jest malutkie, więc zdecydowanie polecamy na popołudniowy spacer połączony z obiadokolacją lub co najmniej popołudniową kawką.

Zerknij na mapę gdzie to jest

Start podróży Odwiedzone miejsce

↤ poprzedni wpis | Włochy
    Sos Aranzos - czarujące plaże Golfo Aranci na Sardynii

Włochy | następny wpis ↦
Cala Banana - urokliwa plaża w pobliżu Olbii

TravelPasja.pl

Witaj na blogu. Zaplanuj z nami swoją podróż samochodem i z namiotem w bagażniku.

Sprawdź nasze relacje z wycieczek autem po Polsce i Europie, w których opowiadamy o najpiękniejszych miejscach, plażach, wsiach i miasteczkach oraz prowadzimy krok po kroku do samodzielnej organizacji podróży od A do Z.

Przedstawiamy wszystkie poniesione koszty i podpowiadamy jak podróżować...taniej i lepiej.

Rozgość się i...szerokiej drogi!
insta travelpasja

Formentera

Śledź nas na Facebooku

TravelPasja.pl © 2003 - 2024 - blog o podróżach prawa autorskie mapa strony
Pliki Cookies : Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności.

Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce. Rozumiem i akceptuję komunikat. Nie pokazuj więcej.